Ik werk voor een zeer kleinschalig bijberoep steeds op verplaatsing bij mijn klanten thuis met (soms gehuurde) machines. (kettingzaag/houtkliever, haksellaar, klepelmaaier,....)
Afgelopen weekend was er bij de klant (particulier) een vriend van de klant aanwezig die door de klant gevraagd werd om een handje toe te steken.
Hijzelf diende mijn machine niet te bedienen, maar nam steeds de bewerkte stukken die uit de machine op de grond vallen en op een veilige manier kunnen worden weggenomen, weg van de machine.
Bij het bedienen van een hydraulisch aangestuurd onderdeel van de machine machine stak deze man plots zonder verwittiging of dat ik er zicht op had zijn hand ergens tussen machine & werkstuk en geraakte zijn vinger gekneld met een zéér lichte kwetsuur als gevolg.
Nu stel ik me de vraag wie er uiteindelijk de verantwoordelijk en de de eventuele medische kosten dient te dragen als er zich een ongeluk voordoet?
Is het steeds de operator van de machine die de verantwoordelijkheid blijft dragen als er anderen gekwets geraken?
Het slachtoffer dat zijn hand zomaar ergens tussensteekt?
De vriend van het slachtoffer die hem inhuurde?
Ik ben verzekerd voor mezelf, niet voor derden daar ik nooit iemand van mijn klanten de machine laat bedienen en dit ook veel te duur zou uitkomen op jaarbasis dan wat ik verdien met dit bijberoep)
Bij voorbaat dank,