sneeuwvrije trottoirs

roharro
Topic Starter
Juridisch actief: Ja

sneeuwvrije trottoirs

#1 , 22 dec 2009 13:02

Bestaat er een definitie van "trottoir" of "voetpad" met betrekking tot de verplichting deze sneeuwvrij te houden?

Ik denk o.a. aan verkeersvrije winkelstraten, zeedijk, enz. waar slechts gedurende een beperkt aantal uren verkeer toegelaten is en waar alles met dezelfde betegeling is uitgevoerd zonder enige afbakening van voetgangersgedeelte.

En wat indien men langs een rijbaan woont waar geen trottoirs zijn aangelegd?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Jureca
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis

#2 , 22 dec 2009 14:00

Goede vraag die ik mij ook stelde.

Zelf woon ik in een 'woonerf' waar alles met dezelfde betegeling is uitgevoerd zonder enige afbakening van voetgangersgedeelte. De straat is dus zowel 'voetpad' als 'rijvak'.

Indien de bewoners hier ook de plicht hebben 'het voetpad' sneeuwvrij te houden, tot waar gaat dat dan? Voetgangers lopen hier meestal in het midden van de straat.

Vandebos

#3 , 22 dec 2009 14:52

Ik denk dat je best eens het lokale politiereglement erbij neemt. Daarin staat normaal gezien de diepte beschreven die sneeuwvrij gemaakt dient te worden. Deze kan zelfs verschillen naargelang het nu gaat om een handelspand of een private woning.

Reclame

artemis

#4 , 22 dec 2009 14:54

Aha, zie hier net iets over in het politiereglement van de stad waar ik woon:
Onderafdeling 7 – Sneeuw- en ijzelbestrijding
Artikel 70.- Bij vriesweer is het verboden water op de openbare weg te gieten of te laten lopen.
Artikel 71.- Bij ijzel zijn de in artikel 6 vermelde personen in de aldaar vermelde gevallen en onder dezelfde voorwaarden verplicht over gans de breedte van het voetpad alle maatregelen te treffen om de veiligheid van het verkeer te verzekeren, zonder de bestrating te beschadigen en de openbare gezondheid te schaden.
Artikel 72.- Bij sneeuwval zijn de in artikel 6 vermelde personen in de aldaar vermelde gevallen en onder dezelfde voorwaarden verplicht tot sneeuwopruiming over te gaan. De sneeuw dient opgehoopt te worden langs de rand van het voetpad, op zodanige wijze dat de straatgoot en de straatkolken worden vrijgehouden. Ter hoogte van opritten, oversteekplaatsen voor voetgangers en aangeduide haltes voor voertuigen van het openbaar vervoer moet de rand van het voetpad gelegen langs de rijbaan steeds vrijgehouden worden.
Artikel 73.- In verkeersvrije straten of pleinen, in straten waar geen voetpad is aangelegd alsmede in open winkelgalerijen, dienen de in artikel 6 vermelde personen in de aldaar vermelde gevallen en onder dezelfde voorwaarden de verplichtingen voorzien in artikel 71 en 72 uit te voeren over een breedte van minimum 1,50m, gemeten vanaf de gevel.
Wellicht hebben de meeste steden en gemeenten een gelijkaardige bepaling?

roharro
Topic Starter

#5 , 22 dec 2009 21:46

Het is juist het ontbreken van duidelijkheid in het politiereglement van de gemeente dat me ertoe aanzette deze vraag te stellen.

Het volledige artikel luidt:

Artikel 260. De in art 5 genoemde personen zijn verplicht de voetpaden ijs- en sneeuwvrij te maken over tweederden van hun breedte, met een minimum van 1 meter. Voetpaden die minder dan 1 meter zijn, dienen volledig vrij gemaakt te worden. De sneeuw moet opgehoopt worden op de
uiterste rand van het voetpad, zodat een veilige doorgang voor de voetgangers bekomen wordt. Ter hoogte van opritten, oversteekplaatsen voor voetgangers en aangeduide haltes voor voertuigen van
het openbaar vervoer moet de rand van het voetpad gelegen langs de rijbaan steeds vrijgehouden worden. In geen geval mag de sneeuw op de rijbaan of het fietspad worden uitgestrooid.

De gemeente heft boetes van 250 EUR ingeval van overtreding.

Langs mijn weiland loopt een betonbaan (vijf meter breed en eigendom van de gemeente) zonder voetpad over een lengte van 650 meter. Die weg wordt gebruikt door auto's, enkel voor plaatselijk verkeer, maar ook intensief voor doorgaand verkeer door voetgangers en fietsers.
Ik vraag me af of ik verplicht ben meer dan 2 000 vierkante meter sneeuw te ruimen telkens als het gesneeuwd heeft.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 dec 2009 09:55

let op de vet vermelde woorden
waar men dus op moet letten : is bebouwde kom
straat - waar liggen trottoirs en wat is gelijkgesteld.
Wat zeggen dan voor de gelijkgestelde delen de gemeentelijke politiereglementen.
Iets duidelijker?

2.38. "Straat" : een openbare weg in een bebouwde kom die geheel of gedeeltelijk omgeven is met bebouwing en met toegangen tot activiteiten langs de weg en die gekenmerkt is door het gedeeld gebruik van de ruimte door verschillende soorten weggebruikers. De wegen die gelegen zijn in een zone 30, ofwel in een woonerf of erf, zijn straten.

2.40. "Trottoir" : het gedeelte van de openbare weg, al dan niet verhoogd aangelegd ten opzichte van de rijbaan, in ’t bijzonder ingericht voor het verkeer van voetgangers; het trottoir is verhard en de scheiding ervan met de andere gedeelten van de openbare weg is duidelijk herkenbaar voor alle weggebruikers.

Het feit dat het verhoogd trottoir over de rijbaan doorloopt, brengt geen wijziging aan zijn bestemming.
2.41. "Gelijkgrondse berm" : de ruimte, onderscheiden van het trottoir en het fietspad, begrepen tussen enerzijds de rijbaan en anderzijds een sloot, een talud, de grenzen van eigendommen, die zich op hetzelfde hoogteniveau bevindt als de rijbaan en gevolgd mag worden door de weggebruikers, bepaald onder de voorwaarden van dit besluit.

De gelijkgrondse berm is meestal niet met verhard materiaal aangelegd en moeilijk begaanbaar voor de voetgangers.
2.42. "Verhoogde berm" : een ruimte die hoger ligt dan het rijbaanniveau, onderscheiden van het trottoir en het fietspad, en die tussen deze rijbaan ligt en een sloot, een talud, of grenzen van eigendommen.

Binnen de woonerven en de erven:
1° mogen de voetgangers de ganse breedte van de openbare weg gebruiken : spelen zijn er eveneens toegelaten;

Inazuma
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 06 jan 2010 23:20

Langs mijn weiland loopt een betonbaan (vijf meter breed en eigendom van de gemeente) zonder voetpad over een lengte van 650 meter.
Gezien je zegt dat er geen voetpad (= trottoir) is, ben je niet verplicht de sneeuw te ruimen.

De Stad Lier blijkbaar ?
Die laat wel PVs opmaken en legt wel retributies op, maar blijft ondertussen zelf zwaar in gebreke.

Over welke weg gaat het ?

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”