Kapotte bril klasgenootje

debbie01be
Topic Starter

Kapotte bril klasgenootje

#1 , 11 dec 2009 23:34

Hallo,

Vanmiddag kreeg ik een telefoontje van de directeur van de school van mijn zoontje (7 jaar). Hij zei me dat mijn zoontje over de middag ruzie had met een klasgenoot en dat na wat geduw en getrek, de bril van die jongen op de grond gevallen was. Het kwam er op neer dat ik de schade zou moeten vergoeden. Ik kan wel de familiale verzekering aanspreken maar dan nog zijn de eerste 200 euro voor mij.

Mijn zoon vertelde me dat een ander kind hem een harde duw gegeven had waardoor hij tegen zijn vriendje botste. Mijn zoon wordt de laatste tijd vaker gepest (water over hem gieten, met dikke voet thuis komen, builen, schaafwonden, een blauw oog,...)

Kortom, ik zie niet echt in waarom ik zou moeten opdraaien voor die kapotte bril, als anderen mijn zoon tegen zijn vriendje aan gesmeten hebben.

Wat kan ik hier tegen inbrengen? Wat kunnen ze van me eisen?

Ik zou heel blij zijn met wat advies

Groetjes Debbie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bartie

#2 , 12 dec 2009 01:24

U zal best de schade vergoeden en eventueel kan u dan die vergoeding terugvragen van de ouders van de kinderen die uw zoontje een duw gaven (als dat evenzeer vaststaat natuurlijk...).

Als er later problemen zullen zijn, zal men eerst u en uw familiale verzekering aanspraken, die dan de schade maar zullen moeten eisen van de anderen... U zal in eerste instantie gehouden zijn tot schadevergoeding.

Nota bene, als men afkomt met een factuur voor een nieuwe bril, mag je daar doorgaans zo'n 20% aftrekken omwille van de ouderdom van de eerste bril. Zo'n zaken belanden inderdaad zeer vaak onder de franchise.....
Dit bericht betreft geen officieel juridisch advies. Vaak hangt alles af van feitelijkheden, die pas uit lezing van de officiële gegevens blijken...

debbie01be
Topic Starter

#3 , 12 dec 2009 09:05

U zal best de schade vergoeden en eventueel kan u dan die vergoeding terugvragen van de ouders van de kinderen die uw zoontje een duw gaven (als dat evenzeer vaststaat natuurlijk...).

Als er later problemen zullen zijn, zal men eerst u en uw familiale verzekering aanspraken, die dan de schade maar zullen moeten eisen van de anderen... U zal in eerste instantie gehouden zijn tot schadevergoeding.

Nota bene, als men afkomt met een factuur voor een nieuwe bril, mag je daar doorgaans zo'n 20% aftrekken omwille van de ouderdom van de eerste bril. Zo'n zaken belanden inderdaad zeer vaak onder de franchise.....
Bedankt voor de reactie. Wat gebeurt er trouwens als ik die schade niet vergoed? Ik kan die schade niet eens vergoeden. Ik heb het geld niet.

Reclame

dieke

#4 , 12 dec 2009 17:23

Dag Debbie

Ik ben het eerlijk gezegd niet eens met Bartie. Indien klopt wat jouw zoontje jou vertelt (en waarom zou je daaraan twijfelen, er wordt toch ook niet getwijfeld aan het verhaal van het jongetje met zijn bril), zou ik in jouw plaats aan mijn zoontje vragen wie dan die kindjes waren die hem die duw gaven en aan de directie doorgeven dat daar de schuldigen dienen te worden gezocht.

Als ik de mama was van het jongetje met de bril, zou ik natuurlijk ook de schade willen vergoed zien, maar dat wil nog niet zeggen dat jij je verantwoordelijk hoeft te voelen als jouw zoon niet rechtstreeks de verantwoordelijke is he. Het lijkt me voor die mama niet erg eerlijk of rechtvaardig als de schade uiteindelijk niet zou vergoed geraken omdat de zwarte piet van de ene naar de andere wordt doorgeschoven, maar langs de andere kant weet je als ouder ook dat het niet altijd zo simpel is om de verantwoordelijke van zulke incidenten aan te duiden.

Ik zou dus op een vriendelijke toon je bezwaren voorleggen aan de directie. Zeg dat je je verantwoordelijkheid wel had willen nemen als was gebleken dat jouw zoon de rechtstreekse verantwoordelijke was geweest. In dit geval heb je echter reden genoeg tot twijfel en is het ook logisch dat je niet vindt dat jouw zoon mag aanzien worden als de schuldige. Ik zie dan ook niet in waarom jij als tussenpersoon de schade zou moeten vergoeden. De directie kan evengoed meteen naar de 'duwer(s)' stappen.

Uiteindelijk komen zulke zaken vaak neer op 'woord tegen woord' en persoonlijk zou ik bij zulke zaken dan ook wel altijd mijn verantwoordelijkheid nemen indien die onomstotelijk zou vaststaan. Maar dat lijkt me hier dus zeker niet het geval en men kan je m.i. dan ook nergens toe verplichten.

Succes!

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 dec 2009 17:44

Om te beginnen is de school verantwoordelijk omdat zij instaan voor bewaking enz. Ook de leerkracht had moeten kunnen ingrijpen.

Onopzettelijk bij spelen vb - zo heb ik ook een bril of twee beschadigd gehad is verzekering.
Opzettelijk duwen = slaan en dus iets strafbaar dus in principe strafrecht
De school zal in eerste instatntie toch eens moeten kijken wat er werkelijk gebeurd is.

Het is basisonderwijs.

In nogal wat arrondissementen heeft men op dit ogenblik wat wordt genoemd protocolscholen. Dit zijn scholen waar tussen het parket -school afspraken zijn om zeer snel te reageren op 'oneigenlijk gedrag' om zo te zeggen.
Door snel op dit soort activiteiten in te grijpen kan men veel erger voorkomen - Er is trouwens een criminoloog die het proces mee stuurt en deze kan dan weer gebruik maken van de spijbelambtenaar - CLB - pestambtenaar enz.

Natuurlijk zal je dan wel al moeten gesproken hebben met de school over dit type van gedrag dat sommige LL vertonen.
Ja ik had alles al getypt en dan zag ik pas 7 jaar staan.
Dus niet direct van toepassing maar school is volgens Burgerlijk wetboek art 1386 ev wel als eerste aanspreekpunt qua toezicht op de leerlingen.

Ik denk hier maar aan staat van zelfvedediging als hij idd wordt gepest?
enz

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 dec 2009 00:29

De eigenaar van de bril moet bewijzen wie schuld heeft aan het stuk gaan van de bril.

Dit bewijs zal zeer moeilijk te leveren zijn. Vraag naar de bewijzen.

scorpioen

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”