De rechtsbijstand in een schadeverzekering is doorgaans beperkt in die zin dat ze enkel tussen komt bij een verzekerd schadegeval.
Dus als dit het gevolg is van een eerder aangegeven schadegeval normaal wel.
Als dit kadert in een contractueel geschil (bvb geschil met uw garagist), dan is dit enkel gedekt indien voorzien in de polisvoorwaarden. Bij sommige maatschappijen wel, bij vele anderen niet.
Een meer concrete vraag en vermelding welke verzekering u heeft laat mogelijk een concreter antwoord toe.
Bedankt voor je reactie. Om wat meer context te geven ik heb het over een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid: Ik heb een familiale verzekering bij AXA en een rechtsbijstand bij DAS. Nu staat er in de polis van DAS volgende:
"Wij komen aanvullend / suppletief tussen op de burgerlijke verdediging van de verzekeringen burgerlijke aansprakelijkheid indien
er van u schadeloosstelling wordt gevorderd op basis van een extracontractuele aansprakelijkheid.
Er is geen tussenkomst indien:
- een verzekeraar burgerlijke aansprakelijkheid de burgerlijke verdediging ten laste neemt en er geen belangenconflict met deze
verzekeraar optreedt, of;
- er geen verzekering burgerlijke aansprakelijkheid onderschreven werd, maar wel had kunnen onderschreven worden in het
kader van de vordering tot schadeloosstelling gericht tegen u, of;
- de betrokken verzekeraar burgerlijke aansprakelijkheid de waarborgen heeft geschorst wegens wanbetaling van de premies, of;
- de schade lager is of gelijk is aan de vrijstelling voorzien in de verzekeringspolissen burgerlijke aansprakelijkheid.
Alle andere burgerlijke verdedigingen die niet vallen onder de omschrijving hiervoor voorzien, zijn uitgesloten."
Die laatste zin, door mij in het vet gemarkeerd, baart mij wat zorgen: als de BA verzekeraar AXA zegt "niet gedekt schadegeval" vrees ik dat de rechtsbijstand zich ook terugtrekt. Als ik je antwoord goed begrijp, heb ik bij een niet gedekt schadegeval effectief dubbele pech...