Beste,
In het jaar 2013 kwamen mijn buren mij melden dat er in hun kelder water door de muren kwam, waarvan ze vermoedden dat de oorsprong een lek bij mij in huis was.
Daarop heb ik volgende stappen ondernomen:
1. Mijn verzekeraar gecontacteerd
2. In overleg met mijn verzekeraar een firma laten komen om het lek op te sporen
3. Het advies van deze firma besproken met mijn verzekeraar: de firma dacht aan een lek in de septische put
4 Op vraag van mijn verzekeraar een offerte laten maken aangaande het bezetten vd septische put, offerte laten maken voor alle afbreek- en herstelwerken die er bij komen kijken om de put toegankelijk te maken
5 Een expert van mijn verzekeringsmaatschappij ter plaatste laten komen.
De expert van mijn verzekeringsmaatschappij heeft na zijn bezoek aan de buren laten weten dat zij hun verzekeraar dienden te contacteren & deze contact moest nemen met mijn verzekeraar.
Mijn buren hebben die stappen nooit gezet, waarop mijn verzekeraar het dossier heeft afgesloten.
Ik herinner mij niet meer wat ze zes jaar geleden aan mij als reden hebben gegeven om zelf niet het nodige te doen.
Nu zes jaar later staan diezelfde buren aan mijn deur om me te laten weten dat er water in hun kelder loopt & dat ze vermoeden dat dat komt door een lek bij mij.
Ze wisten niet meer dat we daar zes jaar geleden een dossier hadden voor geopend. Er was destijds iemand van hun familie aanwezig bij de expertise van mijn verzekeraar & er was ook iemand van hun aanwezig toen de firma om het lek op te sporen aanwezig was.
Blijkbaar is de hoeveelheid water die ondertussen hun kelder instroomt aanzienlijk toegenomen.
Ze zijn kortelings naar hun verzekeraar gegaan die mij in gebreke heeft gesteld.
Ik heb mijn verzekeraar, zoals het hoort, op de hoogte gebracht.
Buiten dat ik kwaad ben op mijn buren omwille van hun, in mijn ogen, nalatigheid & we nu weer moeten beginnen met expertises ... zit ik met de volgende vraag:
Mijn verzekeraar heeft mij destijds via telefoon toestemming gegeven voor het opvragen van offertes voor het herstellen van de septische put, alsook voor het laten uitbreken van de keuken om de put toegankelijk te maken & voor het laten plaatsen van een nieuwe keuken.
Ik heb telkens nav die telefonische contacten hen gemaild over de akkoorden die ze telefonisch hadden gegeven. Met name het laten opmaken van offertes & heb hun telkens de offertes gemaild.
Zelf hebben zij hierover, ook na herhaaldelijk vragen, niets op mail gezet.
Nu zegt diezelfde verzekeringsmaatschappij dat zij het repareren van schade ad septische put & al de bijkomende kosten van afbreken en her installeren niet dekken. Zes jaar geleden spraken zij anders.
Graag jullie advies hierin.
In het beste geval ligt het lek bij de buren zelf ( we wonen in overstromingsgebied & zij hebben bv geen dompelpomp in de kelder waar wij dat wel hebben). In het slechtste geval sta ik voor hoge kosten die zes jaar geleden door de verzekeraar zouden gedekt worden, waar ik ze nu zelf dreig te moeten betalen.
Mvg
Witloof