Minderjarig kind vertrokken wat nu?

Autonomous
Topic Starter

Minderjarig kind vertrokken wat nu?

#1 , 24 mei 2009 12:39

Mijn minderjarige zoon van 17 heeft afgelopen dinsdag zijn boeltje genomen en is naar zijn vader gegaan na een fikse ruzie via de telefoon. (Ik was zelf op school omdat ik daar verplichtingen had m.b.t. mijn studies). Ik ben ondertussen langs de politie geweest om hiervan aangifte te doen (vrijdag).
Nu krijg ik smsjes dat hij vandaag zou - moeten? mogen? of ik dat wil? - terugkomen aangezien ik hem onder gerechterlijk toezicht wil laten plaatsen.
Ik heb de laatste tijd nog weinig vat op mijn zoon.
In het verleden probeerde ik te praten met hem maar stond voor een grote dikke muur.
Hij heeft 2 weken geleden ook iemand op school een blauw oog bezorgd waardoor hij 2 dagen werd geschorst.
Ik heb hem in het verleden ook de psycholoog aangeraden omdat hij met opgekropte emoties zit die hij uit door agressie te gebruiken.
Hij is 2 keer gegaan en had daarna geen zin meer.
1 van de oorzaken is dat zijn vader nooit naar hem heeft omgekeken en dat hij daardoor met gekwetste gevoelens zit die hij niet wil uiten om dat pijn niet leuk is. Ook ikzelf ben uiteraard niet perfect en heb ook soms prikkelbare reakties doordat ik er alleen voorsta met 3 kinderen, ik studeer nu in mijn laatste jaar hogeschool wat een enorme druk teweeg brengt.
Nu is mijn vraag waar in de wet dat ouders beschermd worden door het arrogant en agressief gedrag van hun kinderen?
Ben ik verplicht hem eventueel vandaag terug binnen te nemen terwijl ik van plan was morgen naar de jeugdrechtbank te stappen om hem onder toezicht te laten plaatsten? Zijn vader is voor de zoveelste keer ambtelijk geschrapt en woont onofficieel bij zijn veel oudere vriendin (had mijn zoon zijn oma kunnen zijn) waar mijn zoon dus nu ook zit. Erzijn ook altijd problemen geweest i.v.m. alimentatie en ziekenzorg voor de kinderen waar ik nooit hulp van zijn vader heb van gezien. Dit maar om aan te tonen dat zijn vader ook niet bepaald de meest verantwoordelijke persoon is.
Mijn 2 andere kinderen voelen zich sinds een paar dagen ook beter en rustiger nu ze niet meer over eieren hoeven te lopen en niet meer bang moeten zijn van hun oudere (zeer sterke) broer.
In de wet staan dus regels over ouderlijk gezag. Vanaf artikel 371 in BW. Ook staan er maatregelen i.v.m. bescherming van het minderjarige kind. Vanaf artikel 29 van de wet van 8 april 1965.
Maar hoe zit het met de bescherming van de ouders die het wettelijke gezag hebben? Moeten zij zich zomaar laten doen? Moeten zij een hotel zijn waar jongeren zomaar binnen en buiten mogen lopen?
Help aub?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 mei 2009 19:13

Ik ga ervan uit dat de kinderen bij vonnis aan u zijn toegewezen.
De vader zal dan bezoekrecht hebben -
De wettelijke woonplaats van de zoon is bij u.
U hebt echter aangifte gedaan bij de politie dat de zoon nu bij de vader gaat verblijven??

In dit Pv zal vermoedelijk ook staan dat er opvoedingsproblemen zijn.

Is der door de politie die zondag gebeld met het parket?
Is het PV ondertussen al verzonden?

Wat is de reden dat de zoon nu plots wil terugkomen??

Onbuigzaam gedrag is idd een reden om tussen te komen.
Het beste is dat u
1- laagdrempelig eens gaat praten met de dienst slachtofferzorg bij de politie
2- laat doorverwijzen naar de jeugdbrigade ( sociale dienst - maatschappelijk werkers) - vermoedelijk gaan deze een POS (problematische opvoedingsituatie) PV maken.
3- Zal doorverwezen worden naar Comité Bijzondere Jeugdzorg
4- Zelf ook hulp vraagt en begeleiding om alzo beter 'gewapend' te zijn tgn zijn wijze van doen

Extra probleem is leeftijd zoon 17 jaar --- voor alles in orde is, is hij er 18.
Vraag dat er voor hem een verplichting komt dat hij psychologisch begeleid wordt MET (straf)maatregelen indien hij de sessies niet afmaakt.

Voor de rest praten praten praten en nog eens praten.
Hem steeds een spiegel voorzetten inzake zijn gedrag - afspraken maken hoe en wat hij mag en bij niet opvolgen de aangegane afspraken consequent opvolgen

Autonomous
Topic Starter

#3 , 25 mei 2009 19:52

De kinderen zijn inderdaad bij vonnis toegewezen aan mij. Er is ook later nog een vonnis bijgekomen met schorsing van omgangsrecht omdat de vader dan weer wel en dan weer niet kwam en de kinderen vaak voor de raam stonden te kijken of papa nu kwam of niet.
Ik ben vandaag langs het parket geweest. Die gingen een kijkje nemen op het adres waar mijn zoon nu verblijft aangezien dat wettelijk niet het adres van de vader is daar deze ambtelijk geschrapt is.
Ik zou telefoon krijgen maar heb nog niets gehoord.
Jeugdbrigade had me een folder gegeven met alternatief voor een psycholoog aangezien mijn zoon daar niet voor openstond. Dit zou meer fysiek gericht zijn. Mijn gedacht was dat hij daar wel naartoe zou willen gaan maar ik vrees dat hij alles maar liever laat aanslepen.
Ik dacht dat hij terug zou komen aangezien ik hem gezegd had dat ik naar de jeugdrechtbank zou gaan. Hij zit nu nog steeds bij zijn pa die onofficieel bij zijn vriendin inwoont. Er is geen PV opgemaakt. De politie zei me dat er niets tegen de wet is gebeurd en dat mijn zoon alle recht heeft om naar zijn vader te gaan. Ik heb vandaag aan het parket echt hulp gevraagd aangezien ik niet echt veel vat meer heb op mijn zoon en dat ik ook niet zeker ben of mijn ex wel de aangewezen persoon is om zijn zoon verder op te voeden aangezien hij ook niet veel verantwoordlijkheid bezit. Problemen met deurwaarders, te pas en te onpas ambtelijk afgeschreven, vriendin smijt hem ook regelmatig buiten waarna het weer goed komt en hij weer terug gaat. Vanaf de scheiding moet ik me al laten bijstaan door een advocaat aangezien hij uit zichzelf amper of nooit alimentatie betaald of bijpast voor medische- en schoolkosten. Het lijkt me dus ook niet de meest stabiele situatie zou mijn zoon daar blijven.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 mei 2009 17:11

Politie zegt daar niets aan te kunnen doen?
Bij mijn weten dienen die ervoor te zorgen dat de wet wordt nageleefd.
Dat wil zeggen als er een vonnis dat dat zegt dat de kinderen aan u zijn toegewezen wil dt ook zeggen dat U en U alleen het hoederrecht heeft en dus beslist waar en hoe uw zoon verblijft.
U dient klacht in bij de politie - wanneer ze dat niet willen acteren vraagt u de naam van de politiemensen - vermoedelijk een hoofdinspecteur.
Zorg wel dat u de nodige vonnissen bijhebt het basisvonnis en daarbij het vonnis waar schorsing omgangsrecht is in opgenomen -politie kan dan copie maken.
U schrijft daarna een briefje inzake de weigering naar de procureur en naar de korpchef van de zone.
Gezien vader op dit ogenblik geen omgangsrecht heeft kan het eventueel beschouwd worden als parentale ontvoering ( al wel wat ver) maar de zoon is en blijft uw verantwoordelijkheid.

PS in welk arrondissement ligt de politiezone?

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”