dochter 21 geworden

zeemeermin
Topic Starter

dochter 21 geworden

#1 , 14 apr 2009 04:41

Mijn dochter is altijd een heel moeilijke studente geweest. Na secundair onderwijs heeft ze een richting gekozen omdat ik graag had dat ze voortstudeerde. Ze heeft een eigen keuze gemaakt, tegen mijn raad in, omdat het dicht bij huis was. Tegen mijn raad omdat ik vond dat het te hoog gegrepen was en ik wist dat ze het niet aankon. Inderdaad van na de eerste examens bleek dat ze er niet geschikt voor was. Toch bleef ze voortdobberen. Tweede zit natuurlijk. Ze mocht overgaan nr het tweede jaar maar moest drie vakken, vrijwel hoofdvakken, meenemen naar het tweede jaar. Dit jaar met nieuwjaar opnieuw examen mee afgelegd voor die drie vakken en weer niet geslaagd. ONdertussen maakt ze het bont. Ze slaapt meestal tot een stuk in de morgen. Veel controle hebben we niet want wij gaan werken en ze slaat ook veel lessen over. Ondertussen is ze 21 geworden en heeft ze een vriend. NU doet ze al helemaal niks meer. Ze komt thuis wanneer ze wil, ze gaat weg wanneer ze wil en als ik een opmerking maak slechts 1 antwoord ik ben 21 en ik doe wat ik wil. Dit weekend is ze gewoon twee nachten weggebleven en stond haar gsm af Ik ben een gescheiden moeder en haar vader trekt zich al jaren niks van haar aan. hij betaalt alimentatie voor haar maar daar stopt het. Mijn partner en ik zijn ten einde raad. Heb ik ook rechten of heb ik alleen maar plichten. IK ga de ganse dag werken en zij doet niks. Moest ze nu studeren en de lessen volgen ik zou nog zeggen maar met godganse dagen zit ze te luilakken en doet ze alleen waar ze zin in heeft. Gaan werken wil ze niet, studeren doet ze niet. Ik ben ten einde raad. Mag ik mijn dochter de deur wijzen als ze zich niet aan de regels houdt ? of blijf ik voor haar verantwoordelijk tot ze een eigen inkomen heeft ? Ik heb haar al verwittigd dat ze moet gaan werken als ze zo verder doet maar dan antwoordt ze ik blijf naar school gaan. Kan zij dat zo maar? en ben ik verplicht dit allemaal te slikken. Van privacy is hier helemaal geen sprake meer want vriendje komt en gaat ook wanneer hij wil en als ik er iets durf van te zeggen is het weer oorlog.. MIjn tweede dochter van zestien wordt er depressief van dus meestal zwijg ik nu en krop ik alles op. Ik doe geen oog meer dicht Kan er mij iemand raad geven aub

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
delady

#2 , 14 apr 2009 08:50

ik zou haar antwoorden(als ze zegt dat ze 21 is): ja je bent 21 en meerderjarig maar zolang je in mijn huis woont, heb je te luisteren naar mijn regels.
En als ze zegt dat ze wil gaan, antwoord je(tip:heb ik gehoord van een mama met een lastige tiener):dat is gemakkelijk, je valies is snel gemaakt, je bent gekomen met niets en je kan vertrekken met niets.
ben benieuwd wat ze daar op antwoordt

zeemeermin
Topic Starter

#3 , 14 apr 2009 10:06

Tja dat heb ik allemaal al geprobeerd. Regels opgesteld als je dat regels kan noemen. Door de week vriendje van de kamer om 23 u 's avonds, in het weekend in plaats van om zes uur thuis te komen om drie uur.
Studeren of gaan werken. Hoe vaak ik al gezegd heb zolang je onder mijn dak woont doe je wat ik zeg en dat is rekening houden met iedereen die hier woont en ofwel studeren ofwel gaan werken. Er tussenin bestaat niet voor mij. Maar dat pakt allemaal niet. Kan ik ze effectief op straat zetten ?
Als het me te gortig wordt dan zeg ik buiten en kom terug als je verstand weer werkt. Dan gaat ze naar het huis van mijn moeder zaliger en overnacht ze daar. En dan stuurt ze sms "als je gekalmeerd bent komt ik terug naar huis" of iets in de zin van je hebt tijd om blij te worden
Ik weet echt niet meer wat te doen

Reclame

artemis

#4 , 14 apr 2009 10:39

Waar 'leeft' ze dan van? Krijgt ze zakgeld?
Je zou al kunnen beginnen de financiele kraan dicht te draaien. Dan heeft ze geen geld meer voor kleding, uitgaan, ed.

Ik neem aan dat dit haar laatste studiejaar zal zijn want dat ze weer niet door haar examens zal zijn. Dat is nog maar een paar maanden en dan is het gedaan. Probeer haar duidelijk te maken dat de 'speeltijd' over is eind juni en dat ze vanaf dan haar eigen verantwoordelijkheid zal moeten nemen en haar eigen boontjes moet doppen. Dat ze eventueel nog bij jou kan blijven wonen (onder voorwaarden) maar niet meer in 'Hotel Mama'.
Soms hebben kinderen een figuurlijke trap onder hun g*t nodig vooraleer ze beseffen waar ze in het leven staan...
Is er geen buitenstaander die eens met haar kan praten? Een familielid, een vriend, ... Iemand die niet emotioneel betrokken is maar die ze respecteert en waar ze naar zou willen luisteren...

Veel sterkte en ...... ik denk dat je niet de enige bent hoor.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 apr 2009 15:47

Heeft zij nog een attest van de hogeschool of unif dat ze de lesen volgt?

normaal wanneer zij geen lessen meer volgt en ook niet meer van plan is moet ze zich als werkzoekende laten registreren.

Indien ze dat niet doet -- geldkraan dicht.

j.demoor

#6 , 15 apr 2009 13:26

Ouders moeten hun meerderjarige kinderen niet bij hen huisvesten. Zij kunnen die kinderen dus (doen) uitzetten.

“Art.203.§ 1. De ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, het toezicht, de opvoeding en de opleiding van hun kinderen. Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting door na de meerderjarigheid van het kind......”(Burgerlijk Wetboek).

Die verplichting houdt niet op door het verlaten van de ouderlijke woning.

Een opleiding voltooien betekent niet er een nieuwe beginnen of de lopende opleiding door eigen toedoen onvoltooid houden.

Zodra haar opleiding voltooid is geldt:
“Art.205.De kinderen zijn levensonderhoud verschuldigd aan hun ouders en hun andere bloedverwanten in de opgaande lijn die BEHOEFTIG zijn...Art.207.De verplichtingen die uit deze bepalingen voortvloeien, zijn wederkerig...”(B.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

zeemeermin
Topic Starter

#7 , 17 apr 2009 09:56

Ja ze krijgt zakgeld van mij.
Dus als ik het hier allemaal goed begrijp: ze studeert hoegenaamd niet,
zit in het tweede jaar met drie of vier meegenomen vakken van vorig jaar en zal zeker niet mogen overgaan naar het derde, als ze dus wil blijven "proberen" t.t.z. plezierig leventje voortzetten blijf ik verplicht in haar onderhoud te voorzien iomdat haar opleiding niet voltooid is.
Rechtvaardig is anders. Ik heb nu op de koop toe ook nog na 14 jaar werken bij dezelfde firma mijn ontslag gekregen. Hotel mama zal niet te lang meer bestaan vrees ik. Het gaat overal slecht dus ander werk vinden zal zo al niet gemakkelijk zijn en van een uitkering leven met twee tieners ........

lijntje

#8 , 17 apr 2009 11:24

ahnee hé, er staat toch geen nieuwe beginnen of voortzetten als ze het door eigen toedoen (buizen dus) onvoltooid houdt. en doordat dit nu al haar 2de jaar is dat niet afgewerkt geraakt ben jij vrij om niet meer te betalen voor haar schulden en kan je ook perfect zeggen mijn huis uit. ik begrijp dat je niet zomaar je kind uit huis zet maar je kunt al beginnen om haar zakgeld af te nemen. als ze niet meer studeert dan is ze verplicht zich in te schrijven en na haar wachttijd als ze nog niet werkt krijgt ze steun. als ze die heeft kan jij zelfs zeggen ik koop je eten niet want je hebt zelf geld dus voorzie zelf maar in je behoeftes of ze moest een deel van die steun afstaan. het is ook zo dat ze jongere die stempelen niet gerust laten en verplichten om te gaan solliciteren en als ze dit niet doen zijn ze zo geschorst van de steun.

Ignace

#9 , 20 mei 2009 02:22

Ikzelf bevind me in de tegenovergestelde situatie van de dame die deze topic startte, ttz zoals volgt. Ook mijn moeder staat er alleen voor, maar heeft een mentaal afwijkend gedrag waar zij geen hulp voor wil en zal zoeken. Ik ben ongeveer de leeftijd van uw dochter, studeer ook; krijg geen zakgeld, kledij dien ik zelf te kopen, unief betaal ik zelf, alleen het treinabonnement krijg ik van mij moeder. Uitgaan kan ik binnen de perken, 1u thuis en verre van iedere week, voor zover ik uiteraard zelf aan geld kom. Dit geldt trouwens ook voor levensmiddelen, gsm kosten en auto kosten.
Als u uw dochter financieel droog zet zoals mijn situatie, kan dit veel in uw voordeel opleveren, doch bestaat de kans dat ze op andere manieren aan haar middelen komt, mss niet de meest aan te raden manieren.

U heeft uiteraard de plicht uw kind te voorzien van de nodige middelen en omstandigheden om behoorlijk haar studies uit te bouwen, in de mate zij hiertoe weliswaar in staat is. Wanneer blijkt dat zij inderdaad, en jammer genoeg in het slechtste geval, niet over de nodige capaciteiten beschikt (OF over de nodige diligentie doet blijken) lijkt het nog maar normaal dat ook u een financiële drooglegging voorziet, geen rechter zal u daaromtrent tegenspreken, althans wat betreft kosten voor onderwijs.

Ik kan begrijpen dat uw dochter wrok koestert tegenover 'normale' gezinnen waar mama en papa er wel nog zijn, maar ook uw dochter moet begrijpen dat de situatie waarin u zich nu beiden bevindt, even lastig is voor u als voor haar. Ontbreekt het haar mijns inziens quasi volledig aan verantwoordelijkheidszin, dan meen ik daarenboven dat uw dochter daarom te weinig 'echt' heeft afgezien, anders gebeurt dergelijk gedrag niet.

Dit is verre van een steen naar uw opvoeding, eerder een verzuchting naar uw dochter van wiens leeftijd zou mogen aangenomen worden dat er toch degelijk enkele hersenmassa's volwassener mogen klinken dan nu het geval is.

Het is goed dat u een forum als dit opzoekt, doch zou ik u aanrader sociale werkers eerst te contacteren vooraleer juridische stappen te ondernemen. Ik zit met 1 been in de togaberoepenwereld en adviseer u toch eerder extra muros van het gerechtsgebouw te pogen, en pas ternauwerdood juridische bijstand in te schakelen; niet alleen omwille van het prijskaartje, maar zeker omwille van de schrijnende gevolgen die juridische uitspraken kunnen hebben op de relatie ouder-kind.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”