#25 , 17 mar 2017 23:25
Alvast niet de nieuwprijs, daarover is iedereen het eens.
Maar vormt het feit dat het fietsje achter de wagen stond een fout die de schadevergoeding beïnvloedt?
Mijn insteek: toepassing van de pluraliteit van oorzaken.
Volgens de equivalentieleer wordt elke fout zonder dewelke de schade zich niet zou hebben voorgedaan zoals ze zich in concreto heeft gerealiseerd, beschouwd als oorzaak van de schade.
Tussen de concrete fout en de concrete schade moet een CSQN-verband bestaan. Ik zie geen redenen waarom niet (4 criteria).
Het plaatsen van een fiets achter een auto op een oprit, is niet wat een goede huisvader zou doen. De leeftijd speelt hier in principe geen rol; bovendien geldt tevens de kwalitatieve aansprakelijkheid van de ouders. Hier geldt m.i. een fout.
Er is schade (fietsje zelf).
Als het fietsje niet achter het voertuig was gezet, was er ook geen schade geweest --> causaliteit.
Het subjectieve element ontbreekt mogelijk voor het kind - als het tenminste jonger is dan de gebruikelijke 7 jaar - in dat geval ontbreekt de schuldbekwaamheid. In het andere geval is m.i. alvast het kind zelf mede aansprakelijk.
Alvast speelt de kwalitatieve aansprakelijkheid van de ouders (art. 1384, tweede lid BW) (tenzij noch fout in opvoeding, noch fout in toezicht).
De invloed op de schaderegeling bij pluraliteit van oorzaken is (vgs. Cassatierechtspraak) volgens de causale bijdrage van de verschillende fouten - dit is steeds een feitenkwestie.
Samengevat: voor het bedrag van de schadevergoeding moet je enerzijds de leeftijd van de fiets in rekening brengen, daarenboven de pluraliteit van oorzaken. Als je dan uitkomt om een vergoeding voor de helft van de nieuwwaarde, dan lijkt mij dat je wel ongeveer goed zit.
BA-polis wagen zou ik met niet aan wagen (sorry voor de woordspeling). Verhoging van premie gaat - zoals al door andere respondenten gesteld - hoger uitkomen dan de tussenkomst van je verzekering.
(Andere visies welkom).
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.