Vrijwilligersaansprakelijkheid

jeremydhoore1995
Topic Starter
Juridisch actief: Ja

Vrijwilligersaansprakelijkheid

#1 , 24 feb 2016 15:57

Heeft iemand misschien een antwoord op deze vraag

Ik was een vrijwilliger tijdens een scoutskamp deze zomer. Nu ben ik op basis van artikel 1382 BW aansprakelijk gesteld. Nu meen ik mij te herinneren dat ik onder artikel 5 van de vrijwilligerswet van 2005 val. Ben ik dan niet immuun om aangesproken te worden op basis van artikel 1382 BW?

Mvg,

Jeremy

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat

#2 , 24 feb 2016 16:25

Heeft de scouts geen aansprakelijkheidsverzekering? Is namelijk de eerste verzekering die een jeugdbeweging zou horen te hebben imo (en tot op heden ben ik er nog geen enkele tegen gekomen die er geen heeft).

Het bewuste artikel is als volgt:
Behalve in geval van bedrog, zware fout of eerder gewoonlijk dan toevallig voorkomende lichte fout van de vrijwilliger, is deze, behalve als het om schade gaat die hij zichzelf toebrengt, niet burgerlijk aansprakelijk voor de schade die hij veroorzaakt bij het verrichten van vrijwilligerswerk, ingericht door een in artikel 3, 3° bedoelde feitelijke vereniging die één of meer personen tewerkstelt die verbonden zijn door een arbeidsovereenkomst voor werklieden of bedienden, door een in artikel 3, 3° bedoelde rechtspersoon, of door een feitelijke vereniging die op grond van haar specifieke verbondenheid hetzij met de voormelde feitelijke vereniging, hetzij met de voormelde rechtspersoon beschouwd kan worden als een afdeling daarvan. Voor deze schade zijn respectievelijk de feitelijke vereniging, de rechtspersoon of de organisatie waarvan de feitelijke vereniging een afdeling vormt, burgerlijk aansprakelijk.
Dus het is wel degelijk mogelijk om jou aansprakelijk te stellen, maar dan moet de tegenpartij die bewijzen.
Met name 3 punten:
- de schade moet bewezen zijn;
- de fout van diegene die de schade heeft toegebracht moet bewezen zijn;
- en er moet een oorzakelijk verband bestaan tussen die schade en de fout.

Als ze specifiek hierboven nog kunnen bewijzen dat het een zware fout was, of bedrog, ligt de aansprakelijkheid bij jou.
Als ze dit puntje niet kunnen bewijzen, doch wel bovenstaande 3 punten, ligt de aansprakelijkheid bij de vereniging.

jeremydhoore1995
Topic Starter

#3 , 24 feb 2016 17:10

Begrijp ik het dan goed dat ik persoonlijk niet kan worden aangesproken op grond van artikel 1382, maar wel op grond van artikel 5 van de vrijwilligerswet?

Reclame

j.demoor

#4 , 26 feb 2016 11:51

“Art. 5 Behalve in geval van bedrog, zware fout of eerder gewoonlijk dan toevallig voorkomende lichte fout van de vrijwilliger, is deze, behalve als het om schade gaat die hij zichzelf toebrengt, niet burgerlijk aansprakelijk voor de schade die hij veroorzaakt bij het verrichten van vrijwilligerswerk, ingericht door een in artikel 3, 3° bedoelde feitelijke vereniging die één of meer personen tewerkstelt die verbonden zijn door een arbeidsovereenkomst voor werklieden of bedienden, door een in artikel 3, 3° bedoelde rechtspersoon, of door een feitelijke vereniging die op grond van haar specifieke verbondenheid hetzij met de voormelde feitelijke vereniging, hetzij met de voormelde rechtspersoon beschouwd kan worden als een afdeling daarvan. Voor deze schade zijn respectievelijk de feitelijke vereniging, de rechtspersoon of de organisatie waarvan de feitelijke vereniging een afdeling vormt, burgerlijk aansprakelijk. Op straffe van nietigheid mag van de bij het eerste lid bepaalde aansprakelijkheid niet afgeweken worden in het nadeel van de vrijwilliger.Art.6.§ 1. De organisaties die krachtens artikel 5 burgerlijk aansprakelijk zijn voor de schade die een vrijwilliger veroorzaakt, sluiten tot dekking van de risico's met betrekking tot vrijwilligerswerk een verzekeringscontract, dat ten minste de burgerlijke aansprakelijkheid van de organisatie dekt, met uitzondering van de contractuele aansprakelijkheid.”(3 JULI 2005. - Wet betreffende de rechten van vrijwilligers).

De aansprakelijkheid op basis van art.1382 B.W. is burgerlijk. Onderzoek of aan voornoemd art.5 al dan niet voldaan is. Spreek zo nodig uw organisatie en haar verzekeraar aan.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”