financieel verantwoordelijk voor kind?

NTolkin
Topic Starter

financieel verantwoordelijk voor kind?

#1 , 11 feb 2016 20:04

Ik heb een dochter van 19 die begeleid zelfstandig woont (BZW).
Maandelijks stort ik haar de alimentatie (die ik vroeger haar vader gaf) door.
Haar vader stort haar ook een bepaald bedrag en het kindergeld wordt ook aan haar gestort.
Het overige tot het bestaansminimum krijgt ze via het OCMW.
Dit is zo vastgesteld door het OCMW.

Momenteel zit ze op leertijd. Probleem is dat ze nog altijd geen stageplaats heeft sinds ze in september is begonnen.
We zijn bijna op het einde van het schooljaar dus ik vermoed dat ze haar 4de jaar opnieuw (3de keer) moet overdoen.

We zien haar nauwelijks, enkel en alleen als ze geld te kort heeft moest ik dat van haar spaarrekening overmaken. Ondertussen doet ze dit zelf.
De begeleiding van de BZW is hiervan op de hoogte. Haar leefgeld is al met 20 euro per week opgetrokken.
Wetende dat de meeste van haar dagelijkse kosten (eten, sigaretten, telefoonkaart), zo'n 80%, worden gesponsord door de grootouders.

Toevallig kom ik er in de loop van de week op uit dat haar spaarboekje bijna leeg is en dat op haar zichtrekening ook niet al te veel meer staat.
Waar het geld aan op gaat is me een raadsel.

:?: Nu vraag ik me af:
-Wat als ze schulden begint te maken? Moet ik daar dan voor gaan opdraaien?
-Wat als ze haar jaar moet overdoen en de BZW stopt ermee (een van de voorwaarden is dat ze haar school af maakt)? Moet ik haar leefgeld dan betalen?
-Hoelang blijf ik financieel verantwoordelijk voor haar?
-Kan ik me financieel onttrekken van haar en hoe moet ik dat dan doen?
Ik heb een gevoel dat het helemaal gaat mislopen. Er zullen nu wel mensen zijn die me een slechte moeder vinden omdat ik weet dat het fout gaat lopen en dat ik er niets tegen doe. Maar ik heb al zoveel geprobeerd en niets helpt.
Ik wil gewoon niet dat mijn andere kinderen de dupe worden van haar geldverkwisting. :(

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 13 feb 2016 10:54

“Art.203.§ 1. De ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, de gezondheid, het toezicht, de opvoeding, de opleiding en de ontplooiing van hun kinderen. Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting door na de meerderjarigheid van het kind…”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

Dit onderhoudsgeld is dus niet meer verschuldigd aan uw meerderjarige dochter vanaf de voltooiing van haar opleiding.

‘Momenteel zit ze op leertijd’. “Art.46.§ 1. Wordt voor de toepassing van artikel 44 inzonderheid als loon beschouwd :...6° het voordeel dat wordt toegekend aan de werknemer in het kader van een opleiding, studies of een leertijd...”(25 NOVEMBER 1991. - Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering).

De schulden van uw bekwaam meerderjarig kind zijn niet uw schulden. Geef BZW (=Begeleid zelfstandig wonen) kennis van onder meer ‘dat haar spaarboekje bijna leeg is‘.

“Art.488/1.De meerderjarige die wegens zijn gezondheidstoestand geheel of gedeeltelijk, zij het tijdelijk, niet in staat is zonder bijstand of andere beschermingsmaatregel zijn belangen van vermogensrechtelijke of niet-vermogensrechtelijke aard zelf behoorlijk waar te nemen, kan onder bescherming worden geplaatst, indien en voor zover de bescherming van zijn belangen dit vereist...Art.488/2.Een beschermingsmaatregel over de goederen kan worden bevolen voor meerderjarige personen die zich in staat van verkwisting bevinden, indien en voor zover de bescherming van hun belangen dit vereist.Art.491.De vrederechter kan ten aanzien van de persoon bedoeld in de artikelen 488/1 en 488/2 een rechterlijke beschermingsmaatregel bevelen wanneer en in de mate hij vaststelt dat dit noodzakelijk is...”(Burgerlijk Wetboek).

“Art.205.De kinderen zijn levensonderhoud verschuldigd aan hun ouders en hun andere bloedverwanten in de opgaande lijn die behoeftig zijn…Art.207.De verplichtingen die uit deze bepalingen voortvloeien, zijn wederkerig.”(B.W.).
Het kind is niet meer behoeftig zodra het loon of werkloosheidsuitkering ontvangt.

Onwettig is de beslissing waarbij het bestaan van een verplichting tot levensonderhoud tussen ouders en kinderen wordt aangenomen met de overweging dat het door de onderhoudsplichtige aangevoerde feit, te weten dat de behoeftigheid van de onderhoudvragende partij, toen zij om bijstand vroeg, te wijten was aan haar wangedrag, ledigheid en verkwisting, zonder betekenis is‘(Cass. 5 februari 1987,juridat).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 feb 2016 23:04

Staat de dochter nog onder toezicht van de jeugdrechter via het OCJ?
Verlengde minderjarigheid?

Reclame

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”