aub help me. mijn katje is dood gebeten door ontsnapte hond van buur die zijn hond verwaarloost.

benne91
Topic Starter

aub help me. mijn katje is dood gebeten door ontsnapte hond van buur die zijn hond verwaarloost.

#1 , 26 jan 2016 10:43

hallo,
ik had graag eens wat vragen gesteld ivb houden van honden in een huur appartement waar de "tuin" gedeeld is. en aanspraakelijk heid als iemands hond iets uitsteekt.

gisteren avond is mijn katje dood gebeten door de hond van mijn boven buur.
nu is deze hond losgelaten door huisbaas om dat deze al 2dagen opgesloten zat in het appartement. en de eigenaar van het dier er niet naar om zag.

mijn huis baas heeft de hond losgelaten en naar beneden gestuurd. aan het appartement is een terras aan wat bij het appartement toe hoord. beneden woon ik heb ik mijn thuin en verder is een plein waar 7garage boxen staan die verhuurd worden aan huurders en ander buren in de straat. wat dus niet tot prive toe behoord.

mijn kat zat in de tuin van de buren. (een gewoon huis afzonderlijk van onze appartementen geschijden door de tuin) deze hond is door de omheining gesprongen van de buren en heeft men katje meermaals gebeten.

ik ben in paniek in de tuin van de buren gesprongen.
ik heb deze hond met mijn volle gewicht er moeten aftrekken. ben zelf een dakwerker van 80kg en kon dit beest amper onder bedwang houden.

ik heb deze hond zijn keel dicht genepen tot hij half versuft was. (en ik denk misschien zijn poot gebroken)om dat ik zelf vreesde voor mijn veiligheid. aangezien ik pas de kracht van dat dier voelde toen ik hem vast had. anders had ik zelf weggebleven denk ik.

toen heb vliegens vlug mijn katje opgeraapt en mee naar de dierenarts gelopen een paar straten verder. maar dit mocht niet meer baten. ze is vanmorgen overleden.

dit is ook niet het eerste voorval, ik zelf ben hier al 2x gebeten. mijn grootvader, moeder, en 2 vrienden van me. dit gebeurt telkens op een plaats waar verschillende mensen moeten komen om naar hun garage box te gaan. is het normaal dat daar van 3 verschillende mensen 4grote honden LOS lopen.? ik denk trouwens ook dat er in het huurcontract van men boven buur staat dat hij geen honden mag houden.

wat kan ik hier aan doen en hoe begin ik daar?
dit moet echt stoppen voor er nog meer slachtoffers vallen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 26 jan 2016 10:48

Klacht indienen bij politie, en eigenaar in gebreke stellen met AS. De clausule in huurcontract heeft hier geen belang.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

benne91
Topic Starter

#3 , 26 jan 2016 10:52

kunnen jullie me aub wat raad geven. ik ben helemaal niet thuis in die dingen. en wat kan ik zo al allemaal aankaarten?

-verwaarloosde hond
-ontsnapt
-loopt los op gemeenschappelijke ruimtens.
-een huurcontract waar instaat dat geen honden gehouden mogen worden
-mijn katje dood gebeten
-huisbaas laat iemand anders hond los...

of kunnen ze mij nu iets doen om dat ik
-die hond in een vlaag adrenaline,beschermings gevoel voor me beestjes en schrik voor men eigen gezondheid die hond gemolesteerd heb.
-om dat ik op iemand anders zijn eigendom stond

Reclame

benne91
Topic Starter

#4 , 26 jan 2016 10:57

@sloeberke. bedankt voor de snelle reactie...
wat is in gebreken stellen met as?

kan de politie hier iets aan doen? of kan ik ze verplichten aan de situatie iets te veranderen?
wie draait er op voor de kosten van de dierenart? kan ik hier ook een emotionele schade vergoeding voor krijgen?

dit is echt te vergegaan. volgende keer zijn mischien kinderen het slacht offer. als ik hier al eerder op men strepen had gestaan had mijn katje mss nog geleefd xs

LeenW

#5 , 26 jan 2016 11:01

Ga naar de politie en vertel rustig uw verhaal. Zij zullen dan het nodige doen.

U kunt een schadevergoeding vragen voor het verlies van uw kat, hou deze wel redelijk. Bezorg deze eisen via een aangetekend schrijven (AS).

benne91
Topic Starter

#6 , 26 jan 2016 11:07

kan ik best een papier vragen aan de dierenarts hoe het beestje gestorven is of heeft dit geen belang?

hartelijk dank allemaal! ik ga sffs naar politie en zoek vanavond iemand die goed zulke brieven kan op stellen.

mvg. ben

sloeberken

#7 , 26 jan 2016 11:21

kan ik best een papier vragen aan de dierenarts hoe het beestje gestorven is of heeft dit geen belang?

hartelijk dank allemaal! ik ga sffs naar politie en zoek vanavond iemand die goed zulke brieven kan op stellen.

mvg. ben
Zeker een verslag aan dierenarts vragen + de kosten. U familiale verzekering op de hoogte brengen

sloeberken

#8 , 26 jan 2016 16:24

Je hebt reeds hierboven de nodige inlichtingen gekregen.
Wat betreft de eigenaar van de hond en de daad van u verhuurder, is hun verantwoordelijkheid.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”