Jeugd / Burgerlijke aansprakelijkheid als ouder

stevedecl
Topic Starter

Jeugd / Burgerlijke aansprakelijkheid als ouder

#1 , 19 jan 2016 10:17

Dag iedereen,

Gisteren is er een brief van de politie in de bus geland gericht aan mijn zoon van 15. Onderwerp : fietsdiefstal. Er staat niet in vermeld of het om betrokkenheid gaat bij het misdrijf of als hij dat alleen zou gepleegd hebben. Doel van de brief is uitnodiging tot verhoor, met vermelding dat ik moet meekomen omdat ik burgerlijk aansprakelijk ben. Gisterenavond heb ik mijn zoon al deftig op de grill gelegd want zoiets wil ik uiteraard echt niet hebben. Hij zegt niet te weten over wat dat gaat. Op die bewuste dag is mijn zoon inderdaad met een vriend weggeweest en ik ben hem die avond zelf gaan ophalen. Ik heb geen fiets gezien.

Lang verhaal kort, ik heb enkele vragen over zo'n verhoor. Een kennis van mij die ook feiten meegemaakt heeft met z'n eigen zoon wist me te vertellen dat bij zo'n verhoor de agent in kwestie uit de hoogte zit te doen en je zit te intimideren en dat de ouder in kwestie amper de kans krijgt om iets te zeggen. Is dat een correct verloop ? Ben ik als ouder verplicht om daar te zwijgen ? Waarom moet ik er dan bijzitten ? Men kan mij dan evengoed laten wachten op de gang. En kan men je zomaar beschuldigen zonder enige bewijslast ? Ik heb geen fiets gezien en thuis nog veel minder. Moest mijn zoon thuis arriveren met gestolen goederen, dan zou het z'n beste dag niet zijn. En een fiets kun je niet verstoppen, dus thuis is er geen sprake van een gestolen fiets. Die kennis van mij wist me ook te vertellen dat in het geval van zijn zoon het een uit de hand gelopen ruzie was onder "kinderen", waarbij er enkele hadden samengespannen om een "verhaaltje" te gaan ophangen bij de politie. Stel nu dat het hier ook om zoiets gaat, een valse beschuldiging, wordt dat dan zomaar klakkeloos aanvaard door een jeugdrechter? Ik weet niet veel van strafzaken maar ik vermoed toch wel als je iemand beschuldigd, je toch moet afkomen met de bewijslast? En kan een agent die het verhoor doet je daar zomaar zitten af te breken en moet ik dan gewoon zitten toekijken zonder iets te mogen zeggen?

Alvast dank bij voorbaat !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 19 jan 2016 10:38

Kan ook zijn dat hij opgeroepen word als getuige.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

stevedecl
Topic Starter

#3 , 19 jan 2016 10:42

Aan die mogelijkheid had ik nog niet gedacht. Zou idd kunnen, ik hoop het alvast.

Thx

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 jan 2016 12:31

Hoe komen ze aan zijn adres? Hij zal dan wel terplaatse tegengehouden zijn en zijn ID kaart hebben moeten tonen aan de agebnten, of zijn naam werd genoemd door getuigen die iets hebben gezien

stevedecl
Topic Starter

#5 , 19 jan 2016 12:56

Ja dat heb ik me gisteren ook afgevraagd. Hij was op die dag op stap met een vriend, iemand die me geen positieve eerste indruk achterliet. Wil hier niet racistisch overkomen op de site en dat ben ik ook niet, maar wil gewoon even vermelden dat het een allochtoon was. Is er daar iets gebeurd en heeft iemand anders hem beticht of zijn identiteit doorgegeven, geen idee. Vreemd is dat de feiten dateren van 2,5 maand geleden. Wat ik me wel nog herinner is dat hij zijn studentenkaart daar verloren is.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 jan 2016 14:57

Beste het gepsrek even afwachten. Als er ergens een fiets gestolen werd, en uw zoon zijn studentenkaart is daar gevonden, is het vrij normaal dat de politie de eigenaar van die kaart als getuige wenst te spreken. Als uw zoon zijn kaart op die plaat inderdaad verloren is, maar niets van de diefstal weet, zal er verder niet veel gebeuren, denk ik. Als de politie echter getuigenverklaringen of bewijzen heeft dat uw zoon een fiets gestolen heeft, is het een andere zaak.

De bewering van uw kennis dat in zo'n geval een agent wat uit de hoogte zit te doen, is een uitspraak voor zijn rekening. Voor hetzelfde geld heb je een integere, vriendelijke agent voor jou die gewoon op een rustige manier de nodige vragen stelt, jullie een koffietje of frisdrank aanbiedt en jullie achteraf vriendelijk bedankt voor het langskomen...

Dus zowel voor jou als voor uw zoon: rustig blijven en op een normale, vriendelijke manier antwoorden op de vragen van de agent, ook moest uw zoon effectief beschuldigd worden. U opwinden en kwaad maken brengt nooit zoden aan de dijk in zo'n geval. In tegendeel...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

stevedecl
Topic Starter

#7 , 19 jan 2016 16:44

Dag Tom,

Ik zit me inderdaad al op te jagen alvorens ik precies weet over wat het gaat. Rustig blijven zal idd de boodschap zijn.

Bedankt !

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”