Dag iedereen,
Gisteren is er een brief van de politie in de bus geland gericht aan mijn zoon van 15. Onderwerp : fietsdiefstal. Er staat niet in vermeld of het om betrokkenheid gaat bij het misdrijf of als hij dat alleen zou gepleegd hebben. Doel van de brief is uitnodiging tot verhoor, met vermelding dat ik moet meekomen omdat ik burgerlijk aansprakelijk ben. Gisterenavond heb ik mijn zoon al deftig op de grill gelegd want zoiets wil ik uiteraard echt niet hebben. Hij zegt niet te weten over wat dat gaat. Op die bewuste dag is mijn zoon inderdaad met een vriend weggeweest en ik ben hem die avond zelf gaan ophalen. Ik heb geen fiets gezien.
Lang verhaal kort, ik heb enkele vragen over zo'n verhoor. Een kennis van mij die ook feiten meegemaakt heeft met z'n eigen zoon wist me te vertellen dat bij zo'n verhoor de agent in kwestie uit de hoogte zit te doen en je zit te intimideren en dat de ouder in kwestie amper de kans krijgt om iets te zeggen. Is dat een correct verloop ? Ben ik als ouder verplicht om daar te zwijgen ? Waarom moet ik er dan bijzitten ? Men kan mij dan evengoed laten wachten op de gang. En kan men je zomaar beschuldigen zonder enige bewijslast ? Ik heb geen fiets gezien en thuis nog veel minder. Moest mijn zoon thuis arriveren met gestolen goederen, dan zou het z'n beste dag niet zijn. En een fiets kun je niet verstoppen, dus thuis is er geen sprake van een gestolen fiets. Die kennis van mij wist me ook te vertellen dat in het geval van zijn zoon het een uit de hand gelopen ruzie was onder "kinderen", waarbij er enkele hadden samengespannen om een "verhaaltje" te gaan ophangen bij de politie. Stel nu dat het hier ook om zoiets gaat, een valse beschuldiging, wordt dat dan zomaar klakkeloos aanvaard door een jeugdrechter? Ik weet niet veel van strafzaken maar ik vermoed toch wel als je iemand beschuldigd, je toch moet afkomen met de bewijslast? En kan een agent die het verhoor doet je daar zomaar zitten af te breken en moet ik dan gewoon zitten toekijken zonder iets te mogen zeggen?
Alvast dank bij voorbaat !