Hoelang garantie op SOB

evalien
Topic Starter

Hoelang garantie op SOB

#1 , 14 dec 2015 11:19

Hallo,

Wij hebben 2 jaar geleden gebouwd met een sleutel op de deur firma. Altijd heel tevreden geweest en ook de oplevering is heel correct verlopen.
Nu hebben wij echter een lek in de badkamer, we hebben contact opgenomen met de firma, zij hebben ons doorverwezen naar de aannemers van het sanitair. Die zijn komen kijken maar hebben dat naar mijn inziens niet goed gedaan: ze hebben het vocht gezien, ze hebben 5 minuten staan kijken, het lek opgespoord en er een 'verslag' van geschreven. Toen zijn ze vertrokken en nu krijgen we bericht dat ze niet verantwoordelijk zijn maar dat we moeten kijken naar diegene die de tegels hebben geplaatst.
Wij weer contact opgenomen met de firma en de aannemers van de tegels gecontacteerd, maar zij zeggen dat ze daar niks mee te maken hebben.

We worden dus een beetje van het kastje naar de muur gestuurd en hebben nog altijd geen oplossing en het vochtprobleem blijft en wordt volgens mij alleen maar erger als we er niks aan doen.

We zouden graag een aangetekend schrijven sturen naar een van de 3 firma's om te weten te komen wie er nu echt aansprakelijk is. Sleutel op de deur moet normaal 10 jaar garantie geven (daar staat een wet op maar vraag me niet welke). Kan ik de firma aangetekend schrijven en dat zij het dan maar uitvechten via de aannemers?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
k.b.

#2 , 14 dec 2015 11:28

Als de SOD 10 jaar garantie geeft dan staat dit in jullie overeenkomst ...
De 10 jarige aansprakelijkheid waarnaar u verwijst is van een gans andere orde ... ( bvb stabiliteit)

Schakel uw brandverzekering in ... u bent verzekerd voor deze waterschade ... ( mogelijks ook rechtsbijstand dienaangaande)

Indien er een mogelijkheid is om een aannemer aansprakelijk te stellen zal uw brandverzekering zeker verhaal gaan zoeken ...

Succes ,

k.b.

mjers

#3 , 14 dec 2015 11:44

De sod-firma heeft een contract met leverancier van het sanitair.
Zij moeten zorgen dat het probleem opgelost raakt...

Echter die 10 jaar garantie slaat niet op het sanitair... Is er bijvoorbeeld een lek in de kraan dan zal je dit zelf moeten herstellen. Garantie op dergelijke toestellen is slechts 2 jaar.
Is er een lek door het slecht plaatsen van de tegels, dan is dit de verantwoordelijkheid van de sod-firma en moeten ze dit kosteloos herstellen.

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 dec 2015 12:30

Jij heb t geen juridische band met al die onderaannemers. Je moet dus de firma aanschrijven van de SOD. Aan hun de verantwoordelijke aannemer op te sporen en hem de werken te alten uitvoeren. (en eventuele schade te vergoeden.
Best ga je via uw brandverzekering.

evalien
Topic Starter

#5 , 14 dec 2015 15:09

Dus ik contacteer best de brandverzekering en vraag aan hen wat ik moet doen.
Hopelijk krijgen ze het wel opgelost.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”