Graag even advies
Een poging tot schetsen: In mijn tuin is een gemeenschappelijk muur die mijn tuin in een hoek met mijn 2 buren de tuinen scheid. Mijn huis/tuin en buur A liggen verticaal naast elkaar, buur B zijn tuin huis/tuin ligt horizontaal aanpalend aan onze tuinen.
Op die muur, (in de hoek waar de 2 gemeenschappelijke muren ik/B en ik/A samenkomen en een T vormt) groeit een boom. Toen ik het huis gekocht heb was het een takje, nu 3 jaar later is de boom meer dan 3m hoog, en op de muur die een baksteen smal is. De wortels van de boom lopen in die scheiding van muur ik/B en muur ik/A en beschadigen de uiteraard muren.
(Met buur B is er geen contact gezien het huis verhuurt wort en ik nooit zijn gegevens heb kunnen bekomen). Ik heb het op mezelf genomen om de boom af te hakken. Er bleef een stompje over. Mijn tuin heeft geen beplanting. De tuin van buren A is een koertje, dus zonder beplanting. De tuin van buren B zit vol beplanting en wordt niet onderhouden door de komende en gaande huurders. (3 huurders op 3jaar)
Buren A lieten mij weten dat ze schade oplopen in hun koer. Hun past her schilderde muur toont barsten. In mijn tuin kan ik duidelijk de wortels tussen de voegen zien, echter kan ik er niet aan. De muren worden uit elkaar getrokken naarmate de wortels groeien.
Ik heb geen zicht hoe het zit met buur B, aan zijn kant paalt een stukje bouw...
Het stompje begint terug te groeien en ik krijg het niet dood (heb alle producten geprobeerd) .... Wie is nu verantwoordelijk voor die boom en de schade ? Buur A niet, want de boom zit eerder op gemeenschappelijk muur van mij en buur B, maar omdat het in de hoek is krijgt buur A ook schade. Echter zij hebben geen toegang tot de boom en hebben zelf geen beplanting.
Het is dus tussen mij en buur B. De boom is een gevolg van een zaadje die met de wind meegesleurd is. Een zaadje van zijn bomen. De gemeenschappelijke muur wordt niet onderhouden door de huurder waardoor beplanting over de muur in mijn tuin hangen. De wortel zit echter tussen beide muren, en ik kan ze zien, hij niet gezien er een gebouwtje staat...
Zijn we beiden verantwoordelijk voor de kosten van het weghalen van de boom, oplappen van de muur en vergoeding buur A? of is buur B verantwoordelijk omdat de boom gevolg is van zijn beplanting en gebrek aan onderhoud?
Komen verzekeringen hier in tussen en is het de verzekering van buur B of van zijn huurder(s)
Dank je voor een inzicht