Aangrenzende daken

Manu5
Topic Starter

Aangrenzende daken

#1 , 04 sep 2015 17:32

Hallo,

Ik woon in een rijhuis waarvan ons puntdak een halve meter hoger is dan de daken links en rechts van ons.
Het gaat over de twee naden waar de twee buurdaken aansluiting vinden tegen de zijkant van ons huis .
De afscherming langs beide kanten is lek en wij krijgen daar water van binnen op onze nieuw gepleisterde/geschilderde zolderkamers.

Meestal worden die naden afgeschermd met stukken roofing die tegen de zijgevel van het hoogste huis geplakt worden en zo de aansluiting afschermen.

Graag had ik geweten of onze buren aan zo'n reparatie mee moeten betalen of niet.
Gezien zo'n onderhandelingen wel eens kunnen duren zijn wij ook bereid om zelf die kosten te dragen, maar volstaat het dan om met een schriftelijke toelating van de buren die werken te laten uitvoeren? De werkmannen moeten dan uiteraard vanop hun dak de reparatie doen.

Vriendelijke groeten,
M.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 sep 2015 20:01

Hallo,

Meestal worden die naden afgeschermd met stukken roofing die tegen de zijgevel van het hoogste huis geplakt worden en zo de aansluiting afschermen.

,
M.
Geen goede methode. Dat kleven lost na een paar hete zomers. Goed is wel zinken of loden slabben die in een voeg worden ingeslepen en vastgezet, en die voeg wordt dan naderhand opgespoten met silicone. Het deel van het metaal dat in de voeg zit dient best achteraan nog een dubbel omgeplooid om indringend vocht te voorkomen.
Het zijn uw buren die hiervoor moeten zorgen, want het is de waterdichting van hun dak. Het muurdeel boven die slabben en uw dak is uw eigendom en is dus niet gemeenschappelijk.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 sep 2015 22:32

Eens mee bij uw brandverzekering gaan aankloppen.

Reclame

Manu5
Topic Starter

#4 , 05 sep 2015 15:09

Aha, hier kan ik al iets mee.
Bedankt!
Verdere commentaar nog altijd welkom natuurlijk.

lunabel

#5 , 05 sep 2015 16:52

Hallo
ik heb een vraag aangezien Nederlands mijn moedertaal niet is, wat betekent de zaak zal voorkomen? Is er verplicte aanwezigheid op die datum? kan de datum verplaatst worden door een of andere omstandigheden? wat is wettelijk ? Alvast bedankt en sorry dat ik hier post maar ik weet niet waar ik anders iets mag posten

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”