gerechtskosten

veke02
Topic Starter

gerechtskosten

#1 , 17 aug 2015 20:00

Mijn ex-vriend heeft in 2007 geld geleend van een kameraad.(€3000) Dit geld werd overgeschreven op zijn rekening en er werd ook een document opgemaakt.
Mijn ex-vriend heeft dit bedrag een paar jaar geleden cash terug betaald.... Nu krijgt hij plots na al die jaren en brief van een advocaat van die kameraad dat hij het geld inclusief interesten moet terug betalen voor een bepaalde datum, anders wordt hij voor het gerecht gedaagd. Onmiddellijk hebben wij een aangetekend zenden naar die advocaat verstuurd met de uitleg dat dit dus is terug betaald, dat we ook graag de bewijzen hiervan wensen in te zien. En dat we graag met alle partijen rond tafel zouden zitten om tot een goede oplossing te komen.
Hier kwam geen reactie op tot nu een brief via deurwaarder om voor te komen..... In deze brief staat ook dat de gerechtskosten (meer dan 700 euro) ook ten koste van mijn vriend zijn.

Nu dacht ik toch gehoord te hebben in de media, dat bij een gerecht elk het eigen deel moet betalen van het gerecht, en niet meer slechts 1 partij!

Op de brief van deurwaarder staan gegevens over de schuldeiser,deze blijkt werkloos te zijn.... (dan hebben we meteen de reden waarom hij dit geld nogmaals opeist) Wat ze uiteraard niet weten is dat mijn ex-vriend ondertussen reeds een half jaar zwaar ziek is, en dus van een uitkering leeft!! Hij heeft geen spaargeld, en kan zeker niet veel afbetalen..... door zijn zware ziekte :( (zit reeds in Engeland voor onderzoek)

Ik heb dan ook ergens gelezen dat interesten op schulden vervallen na 5 jaar.... er wordt door zijn advocaat vanaf 2007 interesten gerekend, dit klopt dan ook niet.....

Hoe groot (of klein) is de kans dat hij hier positief uit komt?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 aug 2015 10:07

1. Uw vriend moet bewijzen dat hij betaald heeft. Ontving hij een bewijs toen hij betaalde.
2. De intresten verjaren na vijf jaar. Uw vriend moet zelf de verjaring aanvoeren, de rechter mag dit niet ambtshalve doen. De schuldeiser mag dus verjaarde intresten vorderen, maar krijgt ze niet als de verjaring wordt opgeworpen.
3. De verliezende partij wordt veroordeeld tot alle gerechtskosten.

Reclame

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”