Men is voor een auto verzekerd voor het wegtakelen en bezorgen van een vervangwagen en dit staat duidelijk in het contract.
Men komt het voertuig wegtakelen maar kan geen vervangwagen leveren omdat er geen zijn, is dat dan contractbreuk ?
Het is onze verzekering en niet de garage welke ons een vervangwagen diende te bezorgen.Je kan geen onmogelijke dingen vragen van je contractpartij. Als er geen vervangwagens ter beschikking staan ( en de reden daarvoor is niet te wijten aan een fout van je contractpartij), dan is dit overmacht. het is wel aan de tegenpartij om die overmacht te bewijzen.
Je kan in principe wel een vordering instellen voor contractbreuk, maar ik veronderstel dat de garagist wel overmacht zal pleiten en waarschijnlijk wel zal kunnen bewijzen (gesteld dat hij te goeder trouw is)
Ik zal deze avond het contract nog eens nalezen en laat het hier weten !Het zou me hier echt sterk verwonderen dat hier niet een en ander te vinden zou zijn in de "kleine lettertjes".
Zo vergeetachtig zijn de verzekeringsmaatschappijen nu ook weer niet.
Je kan je niet op overmacht beroepen om een contract niet uit te voeren. De garagist heeft zich tot iets verbonden, en moet zich daaraan houden. Een vervangwagen leveren is alleszins niet onmogelijk.Je kan geen onmogelijke dingen vragen van je contractpartij. Als er geen vervangwagens ter beschikking staan ( en de reden daarvoor is niet te wijten aan een fout van je contractpartij), dan is dit overmacht. het is wel aan de tegenpartij om die overmacht te bewijzen.
Je kan in principe wel een vordering instellen voor contractbreuk, maar ik veronderstel dat de garagist wel overmacht zal pleiten en waarschijnlijk wel zal kunnen bewijzen (gesteld dat hij te goeder trouw is)