Hello,
Ik meld even de situatie van mijn broer, om te weten wat zijn rechten zijn.
Mijn broer heeft een houtkachel laten plaatsen in zijn huis waar er ook centrale verwarming is. Hij heeft dit door de firma (niet zelf) laten plaatsen. In zijn huis heeft hij de laatste 3 jaar veel verbouwingswerken laten uitvoeren dat ongeveer 15000 euro heeft gekost.
Twee weken geleden is er brand ontstaan vanuit zijn houtkachel, op die avond rook hij vuur en zag dat het van die houtkachel kwam die rechtstreeks naar het plafond ging en zo door de kamer van zijn dochter, ze zijn dan heel vlug buiten gerend om zijn vriendin en dochter te redden.
Hij heeft geprobeerd om het vuur te doven maar was al te laat, hij probeerde met de blusser van zijn auto dat niet ging en als laatste hoop heeft hij de tuinslang genome en een venster kapot geklopt om dan de houtkachel tenminste te blussen, de brandweer is pas na 20 min gekomen om de rest te blussen.
Ze zijn dus praktisch dakloos, ze hebben van de bank het akkoord gekregen om tijdens 6 maand op kosten van de bank een appartement of huis te nemen maar geen enkele huisbaas wil dit voor die periode huren, en als ze verdere huren moeten ze nog steeds hun hypothercaire lening + huurprijs betalen en dat kunnen ze niet. Er zijn al 3 experts gekomen maar er is nog niet gebeurd buiten 2 containers vol de gebrande houtstukken van dak, muren erin te zetten.
De brandweer zei wel dat de kachel niet goed geplaatst is.
Mijn vraag is nu, kan hij die firma aanklagen?
Wat zijn zijn rechten buiten de verzekering van hun bank/ brandverzekering?
Ik heb echt met hun te doen.
Bedankt voor jullie tips, raad hieromtrent.