Mijn buren zijn bezig met verbouwingen aan hun huis. Vorige week werd er een put gegraven om een regenput aan te leggen en werden er ook nieuwe rioleringsbuizen in de grond gestoken tussen onze 2 huizen (open bebouwing, huizen liggen ongeveer 3 meter van elkaar). Door de werkzaamheden en de bijkomende trillingen van de graafmachines merkte ik dit weekend dat er scheuren zijn ontstaan in de zijmuur van onze woning. Tevens merkte ik een scheur in het plafond van de benedenverdieping met als gevolg dat op de eerste verdieping een klein deel van het parket is komen bol te staan (als je er op loopt voel je dat het parket de grond niet meer raakt en wat zweeft).
Om aan te tonen dat de schade veroorzaakt is door de werkzaamheden bij de buren veronderstel ik dat er een expert zal moeten aangesteld worden? Komt de woningverzekering hier in tussen ? Of kan ik hiervoor een andere verzekering aanspreken ?
Indien niet kan aangetoond worden dat de schade is veroorzaakt door derden (waar ik een beetje voor vrees) kan ik dan toch een beroep doen op mijn woonverzekering voor de kosten van de herstellingen?