recht op schadevergoeding

thekiller5000
Topic Starter

recht op schadevergoeding

#1 , 30 mar 2008 22:20

hallo iedereen
ik weet niet of ik het hier goed heb geplaatst maar ik zit met het volgende :

april 2005 heb ik een ongeluk gehad op school in de klas.
hierbij heeft een jongen uit mijn toenmalige klas mij door het raam geduwd.

hierbij heb ik 4 litekens opgelopen met 18 hechtingen + 1 gelijmd.
2 van de 4 litekens zijn nu nog altijd (3 jaar later ) zichtbaar.
ik wordt hier nog weekelijks mee geconfronteerd.

in het begin heb ik creme erop gesmeerd en heb ik via de verzekering en via school contact gezocht met de schuldige.

hier is nooit op gereageerd door hem.

nu is mijn vraag :

kan ik een vergoeding krijgen voor de creme + later een operatie om de litekens te laten weghalen en een geestelijke schade vergoeding.

alvast bedankt

pieter

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Beachcomber

#2 , 31 mar 2008 10:27

In principe wel, op grond van art. 1382 BW heb je recht op de vergoeding van alle materiële schade die je door dit voorval geleden hebt, in die mate dat er schade is (je medische schade, die is nogal duidelijk, me dunkt), een fout (door het raam geduwd worden lijkt me ook vrij evident, tenzij er sprake is van uitlokking of een fout in hoofde van jezelf) en een oorzakelijk verband tussen dit alles (alsook geen probleem).

De crème en alle medische kosten die nog niet zijn terugbetaald door de school kan je terugeisen.

Wat betreft morele schade ligt dat wat delicater. De Belgische rechtbanken zijn daar nogal karig mee. Voor morele schade is art. 1382 BW eigenlijk niet geschikt als enige grond. Het gemakkelijkste zou zijn moest je een strafrechterlijke uitspraak kunnen bekomen (dat kan tot 5 jaar na de feiten), op dat moment staat de schade en de schuld vast en zal je morele schade kunnen vorderen. Ik waarschuw je evenwel, die vergoeding zal belachelijk laag liggen....
Als je verzekerd bent voor rechtsbijstand zou ik niet aarzelen, zoniet zou ik in samenspraak met een advokaaat en met alle feitelijke gegevens eens overleggen of het de moeite is.

thekiller5000
Topic Starter

#3 , 31 mar 2008 20:09

hoi

ik woon in nederland even voor de duidelijkeheid.

en het zat zo :

zijn moeder heete bea
dus daar maakte ik een paar grapjes over .
en toen werdt ie boos en duwde die me dus door het raam.

ik hoop nog op een antwoord van u

alvast bedankt

Reclame

Beachcomber

#4 , 01 apr 2008 10:07

Zijn de feiten in België gebeurd?

Er zou hier sprake kunnen zijn van enige vorm van uitlokking, evenwel lijkt de reactie nogal overdreven.

In principe heb je hoedanook recht op de terugbetaling van alle materiële en medische schade die je geleden hebt, ongeacht of er een strafrechterlijke uitspraak is. De zalf zal dus zeker terugbetaald kunnen worden.

Heb je hiervoor klacht ingediend?

master in law

#5 , 03 apr 2008 05:03

De morele schade kan worden opgedeeld in verschillende posten waar ook esthetische schade kan worden ondergebracht.Een korte toelichting desbetreffende:

Esthetische schade = de morele nadelen als gevolg van de ontsieringen van het lichaam, zoals een litteken, huidverkleuring, amputatie van een lidmaat, misvorming, hinkende gang, … ; hierdoor ontstaat een gevoel van minderwaarde en schaamte bij het slachtoffer, dat hiervoor recht heeft op een bijzondere, bijkomende vergoeding.

Opmerking: de medische expert zal in vele gevallen enkel de littekens en de zichtbare vervormingen aan het lichaam als esthetische schade beschouwen; ten onrechte !; ook het manken, het verlies van een been of een arm, en dergelijke zijn een vorm van esthetische schade.

De graad van de ontsiering wordt door de geneesheer-expert vastgelegd aan de hand van de schaal van Julin, die gaat van 1, zijnde miniem, tot 7, zijnde afstotend. De schaal van Julin geeft uiteraard maar een persoonlijke en dus arbitraire schatting van de expert weer; meestal is het aangewezen dat het slachtoffer de ontsieringen visueel laat vaststellen door de rechter, hoewel in vele gevallen foto’s van de esthetische schade kunnen volstaan.

Bij de begroting van de vergoeding voor deze esthetische schade wordt bovendien rekening gehouden

1° met de plaats van de ontsiering – hoe zichtbaarder hoe hoger de vergoeding (litteken in uw gezicht of op uw billen ?) –,

2° met het geslacht van het slachtoffer (een vrouw bekomt een hogere vergoeding dan een man),

3° met de leeftijd, en

4° met het sociale leven, dus de activiteiten, van het slachtoffer (veel onder de mensen of niet?).

Deze schade heeft niets te maken met de economische schade die voortvloeit uit esthetische ontsiering. De arts-deskundige baseert zich op de gebruikelijke schaal van 1 tot 7 (schaal van Julin). De rechter kan onder meer rekening houden met de plaats van de ontsiering, het geslacht, de leeftijd en de activiteiten van het slachtoffer. Met activiteiten wordt bedoeld niet zozeer de professionele activiteiten waarbij het uiterlijk invloed kan hebben maar ook de sociale activiteiten zoals deelname aan een toneelkring, muziekgroep of andere sociaal culturele activiteiten die een mens confronteren met anderen.

Daar de rechter hier moet appreciëren, is het noodzakelijk een zo gedetailleerd mogelijk advies van de deskundige te ontvangen. Het is ten zeerste aan te bevelen dat de arts-deskundige, naast de gebruikelijke quotering van 1 tot 7, een gedetailleerde beschrijving geeft van de schade, indien mogelijk ondersteund door foto’s, onverminderd de mogelijkheid om de schade van het slachtoffer op de zitting de visu vast te stellen.

Quotering
Schadevergoeding

1/7 (miniem): € 250,- tot € 750,-

2/7 (zeer licht): € 750,- tot € 1.500,-

3/7 (licht): € 1.500,- tot € 2.250,-

4/7 (middelmatig): € 2.250,- tot € 8.750,-

5/7 (ernstig) : minstens € 8.750,- (geen maximum)

6/7 (zeer ernstig): minstens € 15.000,- (geen max.)

7/7 (afstotend): minstens € 25.000,- (geen max.)

Bovenstaande richtvergoedingen voor de esthetische schade, op basis van elk van de 7 graden van de schaal van Julin, liggen in vele gevallen (merkelijk) lager dan wat de rechter toekent. Zeker voor esthetische schade van minstens 4 op 7 (middelmatig) en voor een jong meisje hebben vele rechters de neiging een hogere vergoeding toe te kennen dan voorgesteld in de indicatieve tabel.
damihi factum dabo tibi ius

thekiller5000
Topic Starter

#6 , 05 apr 2008 21:23

hoi

bedantk voor jullie antwoord

maar is dit ook zo in nederland

want alle feiten zijn gebeurdt in nederland.

alvast bedankt.

en master a law @

toen het gebeurde was ik 13
nu ben ik 16
het zijn 2 litekens op me gezicht ( 1 op me wang en 1 onder op me kin)
ik ben een jongen.
en heb op verschillende clubs gezeten ( rugby , toneel , jeugd brandweer )

rond welke schaal kan ik dan ongeveer rekenen

master in law

#7 , 06 apr 2008 00:01

Beste ,

De vraag over welke graad op de schaal van Julin u zal kunnen bekomen kan ik u niet beantwoorden.De arts-deskundige zal hierover oordelen.Het is natuurlijk de rechter die het laatste woord zal hebben.
damihi factum dabo tibi ius

Zjef

#8 , 06 apr 2008 17:48

Ik zou hier toch voorzichtig zijn met antwoorden. De jongen vraagt uitdrukkelijk of dit ook zo is in Nederland. De feiten zijn er in ieder geval gebeurd. Kans is dus groot dat hij Nederlander is en de 'dader' ook. Dus: Nederlands recht van toepassing.

thekiller5000
Topic Starter

#9 , 06 apr 2008 21:46

ja we zijn bijde nederlands

maar ik kon zo'n soort forum niet uit nedederland vinden.

maar verschilt dit erg dan ?

bona fides

#10 , 06 apr 2008 22:37

maar ik kon zo'n soort forum niet uit nedederland vinden.
www.rechtenforum.nl

Zjef

#11 , 06 apr 2008 22:40

Je kan je vraag hier stellen:
http://www.rechtenforum.nl/

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”