Verjaring factuur.

Outofnames
Topic Starter

Verjaring factuur.

#1 , 28 jul 2014 12:55

Mijn schoonouders hebben een factuur gekregen van meer dan 6 jaar geleden van de Pabo.
Ik lees overal dat dit verjaart na een bepaalde tijd.
Soms lees ik 1 jaar soms 5 en dan weer 10.
Wat is het nu eigenlijk.
Moeten ze het betalen ja of nee.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 jul 2014 14:45

Deze Factuur verjaart na 10 jaar, dus zal je ze moeten betalen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

j.demoor

#3 , 30 jul 2014 10:46

“Art.2272.De rechtsvordering...van kooplieden, wegens de koopwaren die zij verkopen aan personen die geen koopman zijn...verjaren door verloop van een jaar.”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

sloeberken

#4 , 16 aug 2014 09:44

Art. 2272 van het Burgerlijk Wetboek luidt:

«De rechtsvordering van gerechtsdeurwaarders tot betaling van hun loon voor de akten die zij betekenen, en voor de opdrachten die zij uitvoeren;

Die van kooplieden, wegens de koopwaren die zij verkopen aan personen die geen koopman zijn;

Die van kostschoolhouders, tot betaling van het kostgeld van hun leerlingen; en van andere meesters, tot betaling van het leergeld;

Die van dienstboden die zich bij het jaar verhuren, tot betaling van hun loon,

Verjaren door verloop van een jaar».

Als die factuur niet geprotesteerd is door schuldenaar erkent deze de schuld.

Er zijn wel uitzonderingen:
https://graydon.be/blog/article/2014/2/ ... t-verjaren" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door sloeberken op 16 aug 2014 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Oude Belg

#5 , 16 aug 2014 11:02

Verjaren door verloop van een jaar».

Als die factuur niet geprotesteerd is door schuldenaar herkent deze de schuld.
Ik neem aan dat je erkent bedoelt. Herkennen is iets heel anders. Dat jaar is dus al vijf jaar voorbij. :lol:
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

roharro
Juridisch actief: Ja

#6 , 16 aug 2014 19:38

De verjaring na 1 jaar geldt slechts in een zeer beperkt aantal gevallen, nml. de verkoop van dagdageljkse zaken, vb. de rekening van de melkboer, kruidenier,....
Dus niet voor grotere aankopen zoals meubels, decoratiewerken, aannemingscontracten, enz....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#7 , 16 aug 2014 20:10

De verjaring na 1 jaar geldt slechts in een zeer beperkt aantal gevallen, nml. de verkoop van dagdageljkse zaken, vb. de rekening van de melkboer, kruidenier,....
Dus niet voor grotere aankopen zoals meubels, decoratiewerken, aannemingscontracten, enz....
Ik heb vroeger gehoord dat dit van één jaar enkel is voor zaken waar geen factuur moet voor uitgereikt worden !!!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”