ongeval bij activiteit zonder vergunning

law...
Topic Starter

ongeval bij activiteit zonder vergunning

#1 , 15 aug 2014 21:41

Hallo,

ik heb een vraag voor een vriendin van mij. Ze is onlangs in het ziekenhuis beland na gewond te zijn geraakt bij een activiteit. Deze activiteit was de mega slide in Oostduinkerke. Uit goeie bron weet ze dat de organisatoren geen vergunning hadden. Daarnaast heeft ze pas na de tweede afdaling een blaadje moeten ondertekenen dat de organisatoren niet verantwoordelijk kunnen gehouden worden voor ongevallen en moest ze een bijdrage van 5 euro betalen. Dit blaadje heeft ze niet in bezit, en ze vermoedt dat de organisatoren dit ook zullen hebben weg gegooid.
De organisatoren waren met vanalles niet in orde: de constructie was niet veilig, geen vergunning, niet genoeg water in het zwembad waar er geland moest worden...

Nu zit ze natuurlijk met alle ziekenhuiskosten, en vraagt zich af of dit de moeite is om een zaak aan te spannen.

Weet iemand hier raad op?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 aug 2014 21:44

Een constructie opgesteld op openbaar domein en GEEN vergunning?
Is er een ziekenwagen ter plaatse gekomen -is politie ter plaatse gekomen...
Hebt u die niet verwittigd?

law...
Topic Starter

#3 , 15 aug 2014 22:12

Inderdaad, openbare plaats, geen vergunning.
Er is een ziekenwagen ter plaatse gekomen en de hoofdstrandredder (om haar te vervoeren naar de ambulance zelf). Politie was er niet.

Ik was er zelf niet bij, anders zou er zeker gebeld geweest zijn naar de politie. Ik krijg deze vraag nu pas nadat ze in het ziekenhuis heeft gelegen voor enkele weken.

Reclame

Franciscus

#4 , 15 aug 2014 22:22

Lijkt me hééééél raar.
Er is dus al een getuige de hoofdstrandredder.
Hebt u getuigen van het ''ongeval'.
Als de constructie er nog staat foto's gaan nemen
Ga zeker al naar de gemeente en vraag of die constructie een vergunning had en of vergunningplichtig is. Is zo wie zo een gemeenteraadsbeslissing.
Kan u vriendin zelf aangifte gaan doen bij politie of nog in ziekenhuis.

law...
Topic Starter

#5 , 15 aug 2014 22:28

Er zijn zeker getuigen van het ongeval, verschillende personen hebben haar uit het 'zwembad' gehaald.
Daarnaast staan er op internet verschillende filmpjes van de constructie, aangezien dit nogal een hit was deze zomer. Helaas maar voor één dag gemaakt, maar bijvoorbeeld: http://vimeo.com/102136372" onclick="window.open(this.href);return false; .
Via de Schepen van Sport heeft ze al te horen gekregen dat er geen vergunning was. Ze zit nogal in met het papier 'op eigen risico', maar het kan zelfs zijn dat dit ondertussen verloren is gegaan.
Op dit moment is ze uit het ziekenhuis, en zal ze zeker nog aangifte doen bij de politie. Ze vraagt haar af of het de moeite is om een zaak op te starten tegen de organisatoren.

Franciscus

#6 , 15 aug 2014 22:42

Waarom heeft de gemeente die constructie dan niet onmiddellijk gesloten.
Controle door officier BW - stadsingenieur- rampendeskundige samen met een commissaris van politie. Het is deze laatste die per onmiddellijk de bevoegdheid heeft om inzake alles wat de openbare veiligheid gezondheid, zedelijkheid en rust op te treden.
Lijkt me trouwens in duinengebied mogelijk dis zo wie zo al een inbreuk op duinendecreet...

mava105

#7 , 16 aug 2014 09:13

Een hoop zand is volgens mij nog geen constructie, en kan dus moeilijk door een keuringsorganisme gekeurd worden. :(

denlowie

#8 , 16 aug 2014 09:28

Even naar dit filmpje gekeken en ik denk dat er toch ook enig verantwoordelijkheid ligt bij die deelnemers, het is zo bij veel atrakties is men niet verantwoordelijk voor ongevallen, is alles op eigen verantwoordelijkheid.

En het is ook niet omdat men geen vergunning heeft dat men voor alles verantwoordelijk is.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Oude Belg

#9 , 16 aug 2014 09:41

Er werd wel geld gevraagd...
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

ganapathi tantre

#10 , 16 aug 2014 15:25

Wie weet kunnen we morgen onze ziekenhuiskosten terugvorderen van onze dealer wegens slecht kwaliteit van de illegale coke waarvoor hij geld vroeg
Toch wel grappig vind ik: meedoen aan iets wat niet mag en als het verkeerd gaat met de vinger naar een nader wijzen. Wat niet wil zeggen dat ik dergelijke acts goedkeur.
ik heb het filmpje ook gezien en vond sommige "landingen" ook op het randje. Dus voor mijn part afvoeren die handel en zowel organisatoren en deelnemers verbaliserenof opvoeden/berispen
Acha de jeugd ziet dat allemaai in het kader van dat Jackass gedoe maar denkt niet na over de consequenties van hun daden.
Juridisch gezien denk ik dat ts zijn vriendin nergens staat buiten een welgemeende ma culpa. Ja speeltuinen en attraktie parken hebben ook schuif af maar die zijn gekeurd, beveiligd vergund en verzekerd. Op dat beach fun gebeuren was geen enkel van de vier van toepassing.

Franciscus

#11 , 16 aug 2014 15:48

Dan zeker blijft de verantwoordelijkheid van de organisator. Quid het natuurlijk wetens en willens deelnemen.

Oude Belg

#12 , 16 aug 2014 16:17

Er is een attractie op het strand. Je betaalt €5 om deel te nemen. Na twee keer deelnemen wordt een papiertje onder je neus geduwd dat het op eigen risico is. Nadien verneem je dat de hele bollenwinkel niet wettelijk is. Wie is aansprakelijk voor het risico? Het afschuiven van de verantwoordelijkheid wordt vaak niet aanvaard als er een toegangsprijs betaald moest worden. Logisch ook : de inrichter incasseert wel, maar vindt dat hij niet aansprakelijk is want "ze hebben ervoor getekend", "er hing een bordje", "ze zouden beter moeten weten dan mij vertrouwen",....
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

ganapathi tantre

#13 , 16 aug 2014 23:56

kom kom laten we die geveinsde onwetendheid achterwege

giserke

#14 , 17 aug 2014 00:14

kom kom laten we die geveinsde onwetendheid achterwege
Een 'geveinsde onwetendheid' heeft hier niks mee te maken.
De organisator blijft verantwoordelijk voor ongevallen die te wijten zijn aan zijn organisatie.
De uitgangspreuk bij veel evenementen 'wij zijn verantwoordelijk voor gebeurtelijke ongevallen' is onzin.

roharro
Juridisch actief: Ja

#15 , 17 aug 2014 00:32

Het betreft hier toch geen commerciële exploitatie maar een gezamenlijk initiatief van een aantal jongeren, eerder strandspelen (voor iets grotere jongens en meisjes).
Er is geen echte "constructie", alleen materiaal dat reeds aanwezig was (zand en water).
Tijdens de zomermaanden graven kinderen putten over het hele strand verspreid. Dat wordt toch ook niet geverbaliseerd?
Ouders van die kinderen hebben daar geen toelating voor nodig. Nochtans kan het ene kind in de put gegraven door een ander kind vallen en zich kwetsen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”