fruitboom buren

yvonna
Topic Starter

fruitboom buren

#1 , 06 aug 2014 15:05

k woon in een rijhuis met kleine tuin en achteraan tuinhuis.Achter mijn huis ligt de tuin van de buren van de andere straat. Dus tuinen liggen tegen elkaar mits dat hun tuin hoger ligt doordat zij een grote lange tuin hebben tot bij mij dus en de straat een langzame helling heeft maar bij mij dus een groot verschil en wel een muur tussen .In de hoek van hun tuin staat tegen die muur een appelboom waarvan de takken en het fruit overhangen bij mij. Ik stoor mij daar niet aan ,maar de rotte appelen vallen op het golfplaten dak van mijn tuinhuisje en blijven daar liggen rotten . Ook als het gewaaid heeft liggen er appelen in mijn tuin die ik dan in de vuilnisbak moet gooien en die op mijn baantje terecht komen waarop ik naar mijn tuinhuisje ga.
Over enkele jaren vloog een appel te pletter voor mijn voeten en heb ik dan mevrouw aangesproken ,maar ze trok het zich niet erg aan, ze babbelde maar op los dat haar man die boom snoeit en mijn bomen mee snoeit. Toen ik haar zei dat ik absoluut geen bomen had vond ze dan een ander antwoord of ik wat appeltjes wilde.Ik dacht wel dat er niets zou veranderen.
Inderdaad? Over een veertiental dagen vloog een appel op mijn hoofd. Toen ben ik weer bij haar gegaan Zich verontschuldigen deed ze niet of ik gekwetst was vroeg ze niet , weer wat woorden in de lucht en liet ze mij gewoon buiten .
Ik heb toch een mail gestuurd naar de politie; Ze zouden de wijkagent naar haar sturen wat voor mij verloren moeite is. Ik denk dat de politie ook vind dat het een lachertje is.Kan iemand mij zeggen wat ik verder nog moet doen.
Ik vind het zeker geen lachertje. Als ik uitglijd over een appel of val door een appel die op mij vliegt en ik doe mij pijn dat ik niet recht kan is er niemand die mij kan helpen . De enige buur is gaan werken en aan de andere kant staan drie huizen leeg omdat ze afgebroken zullen worden.
Wat goede raad aub

groetjes en dank Yvonna

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 06 aug 2014 15:11

Art 37 veldwetboek:
Degene over wiens eigendom takken van bomen van een nabuur hangen, kan de nabuur noodzaken die takken af te snijden.
Vruchten die vanzelf op het eigendom van de nabuur vallen, behoren de nabuur toe.
Degene op wiens erf wortels doorschieten, mag ze aldaar zelf weghakken.
Het recht om de wortels weg te hakken of de takken te doen afsnijden verjaart niet.

Het fruit dat op uw grond valt, is van u. U zal dus zelf moeten instaan voor het opruimen hiervan.

Jef 007

#3 , 06 aug 2014 15:30

ik zou confituur maken van de "vliegende" appels

Reclame

yvonna
Topic Starter

#4 , 06 aug 2014 16:00

turaki
Ik vind het toch maar raar dat ik op mijn dak zou moeten kruipen om die rotte appelen daar weg te nemen. Niet mooi als ik op de slaapkamer ben zie ik dat zo liggen en wel een vuile boel.
Om die takken af te hakken zou ik wel een grote ladder moeten hebben en ik zie mij als vrouw daar nog niet op kruipen; daarbij ik denk dat ge mis bent door te zeggen dat ik die takken mag wegkappen. Ik mag daar zeker niet aankomen.

In elk geval bedankt voo ruw goede bedoeling om raad te geven.
Ik vrees dat ik raad zou moeten hebben bij welke instantie ik hun zal kunnen verplichten om hun vuile boel bij hen zelf te houden.

groetjes Yvonna

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 aug 2014 16:31

ik zie mij als vrouw daar nog niet op kruipen; daarbij ik denk dat ge mis bent door te zeggen dat ik die takken mag wegkappen.
Niemand heeft gezegd dat je dat zelf moet doen. Je kan dat ook aan iemand anders vragen, of een tuinman inroepen.

Jef 007

#6 , 06 aug 2014 16:32

misschien een dure firma inroepen en de factuur naar de buren sturen???

builder

#7 , 06 aug 2014 16:35

Het wegnemen van overhangende takken is een taak die de eigenaar van de bomen moet (laten) uitvoeren.

Turaki

#8 , 06 aug 2014 18:22

Om die takken af te hakken zou ik wel een grote ladder moeten hebben en ik zie mij als vrouw daar nog niet op kruipen; daarbij ik denk dat ge mis bent door te zeggen dat ik die takken mag wegkappen. Ik mag daar zeker niet aankomen.
U moet inderdaad van die boom afblijven. U kan wel uw buren verplichten om hun boom bij te snoeien zodat deze niet meer over uw grond hangt. Hierdoor zal er al veel minder fruit op uw grond vallen.
Dit snoeien afdwingen doet u door in een AS te verwijzen naar artikel 37 veldwetboek, en hen te vragen om hun takken te snoeien. Dat u anders verplicht zal zijn om dit op straffe van dwangsom en op hun kosten aan de vrederechter te vragen.
Snoeien ze niet, roept u hen op in verzoening voor de vrederechter (kosteloos). Haalt dit niets uit, zal u een zaak moeten starten bij dezelfde vrederechter om hen te dwingen te snoeien.

Maar het fruit dat op uw grond valt blijft uw probleem (om het cru te stellen).

yvonna
Topic Starter

#9 , 07 aug 2014 01:30

Turaki bedankt dat is een uitleg die doenbaar is. Ik heb nu een klachtmail geschreven naar de politie als er geen resultaat komt van het bezoek dat de politie zal doen zal ik het op deze manier doen.

Iedereen bedankt.
Groetjes en bedankt Yvonna

mava105

#10 , 07 aug 2014 08:03

Politie komt hier niet in tussen . Je zal naar de vrederechter moeten

yvonna
Topic Starter

#11 , 07 aug 2014 15:53

mava 105 ja ik kan het me voorstellen. Ik heb de politie verwittigd maandag en ze zouden de wijkagent sturen, maar daar heb ik inderdaad geen goed oog in.
Ik heb hem nog niet gezien. Ja het is daarom dat die vrouw zoveel praat heeft en er niets aan doet. En als ge naar de vrede rechter gaat en zij komen niet staat ge daar ook. En het zijn dan arme dutsen!!!!! . Die hier maar in de zomer wonen en in de winter naar warmere oorden trekken. Begrijpt ge !!!!
Het is toch wel slecht gesteld met de bescherming van de burger.Ik heb lang nachten wakker gelegen van honden van gebuur die s'nachts buiten liepen en veel blaften via de politie hielp het ook niet . Ik ben moeten enkele trapjes hoger gaan die dan wel resultaat gaf vooraleer ik weer een normale nachtrust had, maar slik toch sedert dan pillen voor de bloeddruk en daar kan ik nu niet meer mee stoppen zegt de huisarts.

Allee bedankt ik ga nog eens zien wat ik ga doen.

groetjes yvonna

Franciscus

#12 , 07 aug 2014 16:11

Politie is perfect bevoegd om de vaststellingen te doen EN PV op te stellen.
Veldwetboek
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1886100730" onclick="window.open(this.href);return false;

HOOFDSTUK 3. - Opsporing van wanbedrijven en overtredingen.

Art. 66. (Opgeheven) <W 1998-12-07/31, art. 231, 004; Inwerkingtreding : 01-01-2001>

Art. 67.(De politieambtenaren van de lokale politie) zijn, (...) belast met het opsporen en vaststellen van wanbedrijven en overtredingen inzake veld- en bospolitie, alsmede van jacht- en visserijmisdrijven, op het grondgebied waarvoor zij beëdigd zijn. <W 1998-12-07/31, art. 232, 004; Inwerkingtreding : 01-01-2001> <WX1999-04-19/50, art. 11, 005; Inwerkingtreding : 5555-55-55>
De boswachters van de Staat, de gemeenten en de openbare instellingen zijn eveneens bevoegd om die verschillende wanbedrijven en overtredingen in het veld vast te stellen.

.../... ondertussen is de geïntegreerde politie gestructureerd op twee niveau nl federale en lokale bevoegd over het ganse grondgebied .
En hebben ze voor quasi alle strafbare zaken zelfs de grootste bevoegdheid. In de wetgeving staat meestal behoudens de bevoegdheid van de officieren en agenten van politie zijn ook bevoegd... de inspecteurs van enz...

yvonna
Topic Starter

#13 , 07 aug 2014 19:49

Franciscus bedankt. ik ben blij dit te horen. Ik ga deze week nog afwachten of ik de wijkagent aan mijn deur zal krijgen en zo niet ga ik volgende week zelf naar het politiebureel.

Bedankt yvonna

Franciscus

#14 , 07 aug 2014 21:08

Dab vragen naar de wijkmanager ( commissaris)of de wijkteamleider (hoofdinspecteur). De eerste zit zo wie zo op een 'hoofdkantoor' de andere zitten effectief in een wijkkantoor.

Kingfisher

#15 , 09 aug 2014 07:30

Dit wordt je als volwassene zelf verondersteld te kunnen oplossen. Dus een burgerlijke procedure voor de vrederechter, de politie heeft echt wel andere prioriteiten dan een burenruzie over een overhangende tak. Als er een vaststelling moet gebeuren, kan dat via een deurwaarder. Maar een paar foto's zijn vaak ook al genoeg.

Stap 1: aangetekend schrijven, met een datum wanneer u verwacht dat die takken boven iw terrein weg moeten zijn.
Stap 2: ga naar de griffie van de plaatselijke vrederechter en vraag daar om de zaak aanhangig te maken. Ze zullen je tekst en uitleg verschaffen.
Stap 3 ga naar de rechtbank op de aangegeven datum (raken een halve dag conge), en breng fotos en een dossier mee (chronologisch uitgelegd wat wanneer gebeurt is). Blijf beleefd.

Optie B
Bel politie. Na herhaaldelijk bellen komt wijkagent tegen zijn zin. Wijkagent doet zojn werk en gaat klappeke doen met buur. Buur uit colere weigert takken weg te doen. 6 maanden verder nog steeds slaande ruzie.

Aan u de keuze

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”