Wetgeving valbeveiliging trap

thibcast
Topic Starter

Wetgeving valbeveiliging trap

#1 , 23 jun 2014 13:20

Goeiemiddag

Kan iemand mij duidelijke informatie geven betreffende de wetgeving omtrent de valbeveiliging van een trap?

Bv. :

Als producent van trappen vraagt klant (particulier of bouwfirma) een trap zonder een schuine leuning en/of balustrade op de verdiepingsrand.

Na x-aantal tijd valt persoon x (particulier of klant van de bouwfirma) van de trap.

Wie is verantwoordelijk?

Hoe dek je je hiervoor als firma het best in?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 jun 2014 20:00

http://www.wtcb.be/homepage/index.cfm?c ... 32&art=492" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.toegankelijkgebouw.be/Home/N ... fault.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Even 10 seconden zoeken via GOOGLE kan al helpen.

thibcast
Topic Starter

#3 , 24 jun 2014 08:49

http://www.wtcb.be/homepage/index.cfm?c ... 32&art=492
http://www.toegankelijkgebouw.be/Home/N ... fault.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Even 10 seconden zoeken via GOOGLE kan al helpen.
Beste

Bedankt voor uw reactie.
Alvorens u een reactie met een bepaalde ondertoon plaatst, gelieve dan eerst de vraag duidelijk te lezen.
Mijn vraag heeft geen betrekking op de verplichting tot het plaatsen van een balustrade of schuine leuning.
Dit is altijd het geval indien er valgevaar is bij een hoogte van 1m of meer.

Mijn vraag is :

Een klant (bouwfirma of particulier) bestelt een trap en wil geen schuine leuning en/of balustrade.
Dienen wij iets uitdrukkelijk te vermelden op de offerte of ligt deze verantwoordelijkheid altijd bij de opdrachtgever (klant)?

Reclame

Milo72

#4 , 24 jun 2014 12:39

De tweede link vermeld heel duidelijk:
Wanneer is de NBN B03 004 van toepassing ? De norm is van toepassing voor publiek toegankelijke gebouwen zoals flatgebouwen, kantoren, winkelcentra, scholen, sportcentra, enz… De norm is niet van toepassing voor privégebouwen. Niet tegenstaand is en blijft de eigenaar verantwoordelijk voor de veiligheid van eventuele bezoekers. Het volgen van de norm is dus steeds aangeraden.
De norm is enkel van toepassing op definitieve borstweringen en trapleuningen, niet op tijdelijke beschermingselementen.
Meer dan duidelijk genoeg. En dat duurde 10 seconden lezen op een link die je op een schaaltje aangeboden werd.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

thibcast
Topic Starter

#5 , 24 jun 2014 16:51

Wanneer is de NBN B03 004 van toepassing ? De norm is van toepassing voor publiek toegankelijke gebouwen zoals flatgebouwen, kantoren, winkelcentra, scholen, sportcentra, enz… De norm is niet van toepassing voor privégebouwen. Niet tegenstaand is en blijft de eigenaar verantwoordelijk voor de veiligheid van eventuele bezoekers. Het volgen van de norm is dus steeds aangeraden.
De norm is enkel van toepassing op definitieve borstweringen en trapleuningen, niet op tijdelijke beschermingselementen.
Meer dan duidelijk genoeg. En dat duurde 10 seconden lezen op een link die je op een schaaltje aangeboden werd.
Akkoord maar waarom wordt in de eerste link dan het volgende vermeld :

De norm NBN B 03–004 is van toepassing op alle nieuwe of te renoveren gebouwen met een definitief, openbaar of privaat karakter. Het kan hier zowel gaan om residentiële gebouwen, kantoorgebouwen en handelspanden als om gebouwen die bestemd zijn om een groot aantal personen te herbergen, zoals schoolgebouwen en sportzalen. De norm is echter niet van toepassing op tijdelijke beschermingselementen, noch op bijzondere bouwwerken zoals noodtrappen buiten het gebouw, borstweringen van kunstwerken, van industriële installaties, ...

Gebruiker21

#6 , 08 jul 2014 14:14

Zo duidelijk is dit niet. Zoals ik het lees staat er: Voor privégebouwen moet de norm niet gevolgd worden, maar blijft de eigenaar verantwoordelijk. Echter voor publiek toegankelijke gebouwen moet de norm sowieso gevolgd worden. Eigenaar zal verantwoordelijk zijn, maar wat met een leverancier die de norm NIET volgt (al dan niet op vraag van de eigenaar) terwijl de tekst vermeld dat hij de norm WEL moet volgen? Volgens mij kan hij in zo'n geval mogelijk samen met de eigenaar verantwoordelijk gesteld worden bij een ongeval. Hij had immers de norm moeten volgen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#7 , 01 aug 2014 20:19

Verklaring laten ondertekenen dat de klant nadrukkelijk en op eigen verantwoordelijkheid afziet van de plaatsing van een leuning.

Opdracht weigeren als u dat te gevaarlijk vindt.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”