#8 , 29 jul 2013 12:05
Ik ben eens benieuwd hoe dit is afgelopen... Ik zit met een gelijkaardig probleem : ik heb vochtschade in mijn appartement op muren die tot de gemeenschap behoren (zijn steeds scheidingsmuren van mijn appartement).
Lekexpertise werd uitgevoerd (expert werd aangesteld door de syndicus), en in eerste instantie werd er opstijgend vocht vastgesteld. In een bijzonder AV werd er unaniem beslist een bijkomende expert aangesteld om te onderzoeken welke muren moeten behandeld worden. Ondertussen wordt er ook schimmel vastgesteld door condensatie-en verluchtingsproblemen (wat normaal onder de verantwoordelijkheid van de huurders valt). De tweede expert stelt vast dat er geen opstijgend vocht is, maar dat het probleem misschien van de douche komt (waar geen sporen van lekken op gevonden werden), of uitbloeingen zijn van vorige lekken (er werden echter nooit lekken hersteld in mijn appartement, en een buizenschacht met leidingen van bovenliggende appartementen komt in mijn badkamer uit, de watertoevoer van bovenliggende appartementen liggen ook onder mijn appartement, en gaan zo naar de buizenschacht). Het zou ook een horizontale waterinfiltratie kunnen zijn, door slechte waterkering. Dus veel mogelijke oorzaken, waarvan er geen met zekerheid wordt uitgesproken, en ook geen eenduidige oorzaak.
De VME probeert mij nu aansprakelijk te stellen voor alle kosten ivm de expertises, terwijl ik hier nooit om gevraagd heb (ook niet om de eerste, ik heb melding gemaakt van de vochtproblemen, aan de hand daarvan heeft de syndicus beslist een lekexpert aan te stellen). Bovendien zit de schade nog steeds op muren die tot de gemeenschap behoren.
Enig idee wat mijn mogelijkheden hier zijn?