vloer beschadigd - poetshulp

duma
Topic Starter

vloer beschadigd - poetshulp

#1 , 10 feb 2012 10:31

Ik weet niet of het hier juist staat, maar ik heb geen idee waar anders. Mijn excuses dus al op voorhand, mocht het toch verkeerd geplaatst zijn.

Wij hebben via een dienstencheque-bureau een poetshulp. Nu heeft zij deze week een ijzeren paal op onze vrij nieuwe vloer (is nieuwbouw) laten vallen waardoor er één vloertegel beschadigd is (putje erin, niet te repareren zonder blijvende zichtbaarheid). Aangezien wij al enorm veel problemen hebben gehad met deze poetshulp (steeds te vroeg vertrekken, niet goed poetsen, liegen, ...) en zij nog niet de moeite heeft genomen om ons te contacteren of een briefje achter te laten, hebben wij onmiddellijk de firma gebeld, ons verhaal gedaan en gevraagd om een andere poetshulp (dus niét contract met de firma stopgezet, maar gezegd dat we in deze geen vertouwen meer hadden owv een hoop redenen die bij hun al gekend waren).

Zij raadden ons aan om dit ook op mail te zetten en zij zouden dan schadeformulieren doorsturen (aangetekend was niet nodig volgens hen). Heb ik gedaan, zij hebben op deze mail gereageerd en ons formulieren voor schade doorgestuurd. Ik heb het deel dat wij moeten invullen onmiddellijk ingevuld en terug doorgemaild, met de vraag om te bevestigen dat zij dit gekregen hebben. (Is nog niet gebeurd, maar is dan ook nog maar kwartier geleden)

1) Is via mail goed genoeg als zij steeds reageren op die mail, of zou ik dit toch allemaal ook nog best aangetekend verzenden?
2) Moet ik zelf nog iets ondernemen? Een eigen verzekering op de hoogte brengen?
3) Waaraan kunnen wij ons verwachten? De enige optie om de vloer te maken, zal zijn: die tegel eruit halen en vervangen. Als dat al mogelijk is. Anders zullen het sowieso meerdere tegels zijn. Dit is een duur grapje, maar het is voor ons geen mogelijkheid om het niet te laten maken. Graag had ik dus geweten wat hun verzekering zou vergoeden als zij dit dus zouden aanvaarden (ik gok dat ze zullen proberen eronderuit te komen?). Ook al is dat niet exact te zeggen, een inschatting van de experts hier is voor mij goed genoeg.
4) Indien zij dit zouden laten maken, mogen wij dan vragen om de firma te gebruiken die de vloer heeft gelegd/waarvan de vloer afkomstig is?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lori

#2 , 10 feb 2012 10:51

Je kan zelf een bestek laten opmaken door de firma die bij jouw jouw vloer heeft gelegd .Je legt dit bestek voor wanneer die man van de expertise langstkomt .Hij zelf zal dan een beslissing nemen of dit redelijk is .

Normaal zal die vervanging van die tegel wel toegestaan worden . Ik zelf heb een beschadiging gehad van azijnwater op niet geglazuurde tegels waardoor er een vrij grote plek zichtbaar was en niet meer kon weggewerkt worden .In mijn geval was het een esthetisch geval en wilde ze niet betalen voor nieuwe tegels maar kreeg wel een bedrag voor de schade op zich .

duma
Topic Starter

#3 , 21 mar 2012 09:24

Vervolg: Wij hebben sindsdien niets meer gehoord van de firma, noch van hun verzekering. Van enige expertise is er dan ook geen sprake geweest.

Zij gingen dus ook zoeken naar een nieuwe poetsvrouw voor ons, maar ook daarover hebben we niets meer gehoord. Dat ze er niet onmiddellijk een vinden, begrijp ik. Ik heb hen echter al wel twee maal een mail gestuurd om te vragen of ze nog op zoek waren naar iemand, maar die negeren ze gewoon.

In het contract dat we hebben getekend, staat een opzegtermijn van vier weken. Opzeggen is nooit onze bedoeling geweest en nu we met hun verzekering nog dingen te regelen hebben, lijkt het mij ook beter van dat niet te doen. 't kost ons toch geen geld als er niemand komt poetsen...

Via een andere firma zouden we volgende week al een poetshulp kunnen hebben. Ik denk eraan om die gewoon aan te nemen en nog niet op te zeggen bij de andere firma. In het 'slechtste' geval, heb ik dan een korte periode twee poetsvrouwen. Daar zou ik geen probleem mee hebben.

Mag dit?

En belangrijker: Wat kunnen we nu best doen ivm de beschadigde vloer? Ik zou graag willen weten hoever het daarmee staat, wat er nu dient te gebeuren ... Ik had al lang reactie verwacht van hun verzekering voor een soort expertise. Ik weet echt niet wat ik nu moet doen ...

Reclame

Turaki

#4 , 21 mar 2012 09:54

U mag uw huis laten poetsen zoveel u wil...

Bent u al bij uw eigen verzekering geweest? Mogelijk heeft u ook rechtsbijstand, dan kan u daar beroep op doen.

Tope

#5 , 21 mar 2012 10:00

Ik heb al sinds 2006 poetshulpen met de dienstencheques.
Het is absoluut niet nodig het 'contract' op te zeggen.
Je laat gewoon weten dat je (voorlopig) geen poetshulp meer wil.
Wil je na een tijd toch terug naar het oorspronkelijke bedrijf dan wordt er - indien nodig - een nieuwe overeenkomst opgemaakt.
Het is zelfs mogelijk met 2 bedrijven te werken vb van elk bedrijf een poetshulp om de 2 weken.

duma
Topic Starter

#6 , 21 mar 2012 10:23

Ok, dan ga ik toch ook bij een ander bedrijf eens kijken.

Turaki: Zal ik eens doen. Het duurt allemaal veel te lang naar mijn zin. Ik hoop maar dat het al niet te laat is ofzo ...

eylis

#7 , 21 mar 2012 10:25

ik vraag me nu toch ook wel ff af hoe een poetshulp een ijzeren paal kan laten vallen in huis??? :shock:
Had ze die nodig om te poetsen? Lag die in die weg?
Ik wil maar even redeneren als de advocaat van de verzekeringsduivel...
Van een poetshulp kan je verwachten dat ze goed poetst en ook voorzichtig is met het haar toevertrouwde interieur , maar dit toch wel in normale omstandigheden: in een huis dus.
Als er ergens losse ijzeren palen liggen, kan ik me inbeelden dat de verzekering gaat zeggen: dat moet daar niet liggen en ze moet ze al zeker niet verplaatsen om haar werk te kunnen doen.

mava105
Juridisch actief: Nee

#8 , 21 mar 2012 12:46

Mogelijks de bakplaat uit de oven?

duma
Topic Starter

#9 , 21 mar 2012 13:00

In ieder geval iets waar ze zelfs nog niet in de buurt moest zijn in een ruimte waar ze niet moest poetsen.

VDG2

#10 , 21 mar 2012 18:29

Kan evengoed een soort artistiek ijzeren paaltje zijn dat een of ander standbeeld moet voorstellen. Misschien was ze de berging aan het kuisen waar de echtgenoot zijn gereedschap en toebehoren legt. Met andere woorden, een ijzeren paal in de woning kan wel degelijk op zijn plaats liggen. Vrienden van mij hebben zo bv. een surround systeem waarvan de kleine luidsprekers op een "ijzeren paal" hangen.

Purple

#11 , 22 mar 2012 07:29

Mijn vriendin werkt ook als huishuidhulp adh dienstencheques.
Bij haar firma worden nog de dag zelf schadeformulieren ingevuld door klant en huishuidhulp en de firma.
Hiervoor komt een verantwoordelijke van de firma naar de klant.

Dit is dan toch binnen enkele weken opgelost.

Natuurlijk probeert elke verzekering er tussenuit te geraken :roll:
Het feit dat er veel van "accidentjes" geprofiteert wordt komt natuurlijk niet ten goede van de klanten waar er echt iets verkeerd ging.

Mijn vriendin heeft eens bij het poetsen van een soort glazen drankhouder de stop gebroken.
De stop was een glazen bol die in de fles rustte en wegrolde bij het op tafel leggen.
Dit is gewoon volledig vergoed geweest.

Een collega van haar poetste met verkeerde producten op een natuurstenen vloer, waardoor deze "afbleekte". Hier is een nieuwe vloer gelegd.

Echter enkele maanden geleden moest zij bij een klant een vitrinekast poetsten waar ze de voorbije 2 jaar niet mocht aankomen.
Bij het opnemen van een kristallen vaas, brak plots de voet af :shock: met de klant die toevallig achter haar stond en een hele (geplande) dramatische scene.
Die hebben natuurlijk nooit geen eurocent gezien.
En terecht, maar het zijn deze gevalletjes waardoor er bij echte gevallen altijd naar een "ja, maar..." gezocht wordt.

duma
Topic Starter

#12 , 07 jan 2013 15:15

Afloop van het verhaal:

Op aanraden van Turaki dus naar onze eigen verzekering gestapt. Vanaf toen is alles via hen gegaan. Eerst wilden ze er onderuit komen, omdat op de initiële aangifte (naar het poetskantoor) stond: 'een tegel' en er op de verzekeringspapiere van onze verzekering stond 'vier tegels'. Volgens onze verzekering wordt daar normaal niet over gevallen en komt het wel meer voor, maar de verzekering van het poetskantoor wou dus ook maar de offerte (€1250) gedeeld door 4 betalen.

Hier gingen wij niet mee akoord, want
1) Het waren 4 tegels (later gezien dat het er zelfs vijf waren, maar nooit een punt van gemaakt, 4 dus)
2) Een offerte delen door 4 is niet gelijk aan een offerte voor 1 tegel. Verplaatsings- en plaatsingskosten worden ook geteld.
Een offerte van 1 tegel kwam uit op juist niet de helft (en dus bijna 1/2e) van de offerte voor 4 tegels.

Wij hebben dit bos niet aanvaard en de rechtsbijstand is dan in actie geschoten. Zij bekeken de zaak positief.
Hun verzekering wou dan plots TOCH een expertise. (We zijn nu NOVEMBER 2012! Verhaal begon eind januari) Telefoontje met de vraag of wij de tegels al hadden laten vervangen. (Nu vraag ik mij af: Wat als ze al vervangen waren, wat dan?)
Neen, 'gelukkig' niet.

Midden december dan de twee experten aan de deur. De experts waren het er wel snel over eens, maar vonden ook dat de offerte zeer duur was en stelden €1000 voor. Onze expert zei ook dat dat een redelijk voorstel was en we hebben dat dus aanvaard. 750 stond vandaag op de rekening. De overige 250 moeten ze eerst nog bij de poestfirma gaan halen.

Langs de ene kant ben ik blij dat alles nu toch een goede afloop kent, langs de andere kant blijf ik met een wrang gevoel achter. De vloer was nieuw en pico bello in orde en ik zou het normaal vinden dat ze de offerte gewoon terugbetalen, maar bon, ik ga het niet aan m'n hart laten komen.

Bedankt allen voor de goede raad!

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”