Mijn idee? Welk idee? Dat onze leveranciers moeten bewijzen dat ze het waard zijn om er een contract mee aan te gaan? En dit gratis en voor niets? Dit is geen IDEE mijn beste, dit is de dagelijkse manier van werken.Weet je wat Tom ? Geef mij de gegevens eens van jouw werkgever en dan zal ik hem jou idee eens doorspelen.
Eens zien of jou het lachen al dan niet vergaat als hij/zij dat voorstel aan jou doen.
Een paar halve dagen is inderdaad maar peanuts, zeker als men daarna een contract van 500.000 € of meer in de wacht kan slepen.en je moet daar nu niet krekelig of vervelend over doen. 't Is toch maar peanuts niet ?
Welke stelling? Dat architecten veel verdienen?en mbt je andere stellingen zou ik toch wel even uit dromenland komen hoor want ik lig toch wel krom van het lachen
Ik heb een architect in de familie en ééntje in de directe vriendenkring. Dat zijn er dan toevallig net twee die veel beter boert dan de gemiddelde architect? Is het dat wat je wil zeggen? Tja... Ik ken er spijtig genoeg niet meer persoonlijk, dus ik neem die twee als referentie, en beiden verdienen ZEEEEEEER goed hun boterham, hoor. Wees maar zeker.als je het hebt over royale vergoedingen van architecten. Dergelijke stelling of mening raakt spijtig gennoeg kant noch wal.
Waarom zou het hek van de dam zijn? Ik ga er volledig mee akkoord, maar die IT-ers moeten ook wel hun teveel betaalde architecten en teveel betaalde aannemers kunnen betalen, dus zonder overbetaalde job is dit niet mogelijk. Wel jammer voor de "gewone" bediende of arbeider. Voor hen is een mooi, ruim huis niet meer te betalen. Enkel met een "oneerlijk loon" (= te veel betaald voor het werk dat je doet) valt het leven nog te betalen vandaag de dag. En dat is jammer. Gelukkig zit in in de groep van mensen die overbetaald zijn (hoewel er hier op de werkvloer rondlopen die nog veel meer overbetaald zijn).Als ik nu zou zeggen dat ik alle it'ers overrated en teveel betaald vind is het hek van de dam.
Net daarom is het tussen particulier en bedrijf anders dan tussen bedrijven onderling. Aan een prototype ben ik ook even bezig. Dat is iets dat je gewoon doet als de opdracht de moeite loont. Voor één individuele klant is dit niet het geval en is even mee brainstormen en wat ruwe schetsen wel normaal, maar daarna wordt er gewoon betaald. Als je dat niet doet, ga je gewoon failliet. Ook een rechtbank zal overigens rekening houden met het feit of het tussen bedrijf en particulier is of tussen bedrijven onderling.Een paar halve dagen is inderdaad maar peanuts, zeker als men daarna een contract van 500.000 € of meer in de wacht kan slepen.
Als ik het in de eerste posts zo lees, is dit voor een aantal architecten helemaal niet normaal dat ze dit gratis doen. Sommigen rekenen blijkbaar de eerste gesprekken al aan.....en is even mee brainstormen en wat ruwe schetsen wel normaal,
Een proof of concept is inderdaad opgenomen in een intern projectplan, maar naar de leverancier toe, heeft een intern projectplan weinig waarde. Op het moment van de proof of concept is er immers nog geen enkel contract opgemaakt. Pas als de proof of concept geslaagd is, zal een contract en projectplan voor de leverancier opgemaakt worden, en kunnen pretaties binnen dat contract en projectplan gefactureerd worden. Proof of concept valt daar dus niet onder. Dit wordt uiteraard ook duidelijk met de leverancier afgsproken voor ze er aan beginnen. Misschien moeten klanten van architecten dit ook eens wat duidelijker doen: afspreken met de architect dat deze hen duidelijk moet zeggen dat hij aan pretaties gaat beginnen die hij gaat factureren.Ik vermoed overigens dat de projecten waar jij het over hebt ook wel duidelijk in de projectomschrijving vermelden dat je werkgever in een bepaalde fase een proof of concept verwacht. Is dat niet zo, is het immers niet ongebruikelijk dat het ook aangerekend wordt.
Waarom moet de klant dat doen? Het is veel logischer als de architect daar duidelijk in is. Zoals je zelf zegt, is het ook bij jou het bedrijf dat dit stelt, niet de leverancier. Zo ben ik het ook gewend, aangezien ik voor ik zelfstandig begon voor een van de grootste werkgevers van Belgie heb gewerkt waar wat je beschrijft ook een courante praktijk was. Voor grote opdrachten kan je nu eenmaal meer eisen stellen. Niettegenstaande is een particulier geen zelfstandige en moet je er niet van uitgaan dat die zomaar altijd van alles op de hoogte is/kan voorzien (al erger ik me soms ook aan het feit dat soms élk gezond verstand lijkt te ontbreken). Dat is ook de reden dat particulieren door de wetgever over het algemeen beter beschermd worden.Misschien moeten klanten van architecten dit ook eens wat duidelijker doen: afspreken met de architect dat deze hen duidelijk moet zeggen dat hij aan pretaties gaat beginnen die hij gaat factureren.
100 % akkoord, maar architecten doen dit dus niet, dat is wel duidelijk. Op een bepaalde moment denken ze bij zichzelf: "En nu gaan we onze klant beginnen factureren", zonder aan de klant mee te delen dat de prestaties die ze gaan uitvoeren, effectief zullen gefactureerd worden, waardoor de klant niet meer de mogelijkheid heeft om te zeggen: "jamaar, die maquette hoef je niet te maken, dat past niet in mijn budget".Waarom moet de klant dat doen? Het is veel logischer als de architect daar duidelijk in is.
Ik ben het volledig met je eens, maar jammer genoeg blijkt een particulier beter beschermd te zijn als het om de aankoop van een GSM gaat, dan wanneer het om afspraken met architecten, aannemers of advocaten gaat...Niettegenstaande is een particulier geen zelfstandige en moet je er niet van uitgaan dat die zomaar altijd van alles op de hoogte is/kan voorzien (al erger ik me soms ook aan het feit dat soms élk gezond verstand lijkt te ontbreken). Dat is ook de reden dat particulieren door de wetgever over het algemeen beter beschermd worden.