overmacht door wind

henry-john
Topic Starter

overmacht door wind

#1 , 08 nov 2011 21:50

Hey, nogal vaak wordt schade toegebracht door vallende schoorstenen en dakpannen wanneer er een hevige wind staat.
Soms probeert men een stevige wind in te roepen als overmacht om als eigenaar niet aansprakelijk te worden gesteld.
nu, vanaf welke windsnelheid is er sprake van overmacht?

ik heb al alle mogelijke windsnelheden gevonden, dus iemand die een gefundeerd antwoord zou kunnen geven, alvast bedankt!!

Groetjes

Henry

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 nov 2011 16:37

Ik denk dat je daarvoor al tot orkaankracht moet gaan. Een slechte en neervallende schouw is meestal het gevolg van slecht onderhoud en niet van windsnelheden.

j.demoor

#3 , 10 nov 2011 10:43

‘Windsnelheden tussen 125 en 130 km per uur en mogelijk plaatselijk zelfs meer door onweer,kunnen in ons land niet worden beschouwd als abnormaal en onvoorzienbaar en vormen bijgevolg geen overmacht die de bewaarder van een gebrekkige zaak bevrijdt van zijn aansprakelijkheid op grond van art.1384,al.1[Brussel 19 mei 2003(P.&V.V./M.D.),R.W.2006-07,478-481,Noot].

Dit is geen ‘bindend precedent’
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

henry-john
Topic Starter

#4 , 10 nov 2011 10:51

Alvast bedankt, ik zoek ondertussen zelf ook nog verder :)

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 nov 2011 12:34

TS heeft blijkbaar geen zin zelf de herstellingskosten aan zijn schouw te betalen. :mrgreen:

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”