Aansprakelijkheid ouder(s) ivm gedrag 17jarige

Nelufer
Topic Starter

Aansprakelijkheid ouder(s) ivm gedrag 17jarige

#1 , 31 jul 2011 16:14

Hallo

We doen ons best om onze kinderen goed op te voeden maar met de oudste lijkt het altijd maar mis te lopen.
Er is al veel gebeurd, politie bij betrokken, CBJ bij betrokken, enz maar op volgende vraag hebben ze niet echt een antwoord.

In hoeverre ben je als ouder aansprakelijk voor (seksueel) grensoverschrijdend gedrag van je kind?

Hoewel wij, denk ik toch, alles in zijn werk stellen om het te vermijden lijkt het niet tot hem door te dringen wat wel en wat niet aanvaardbaar is.
Via de school zijn er ook al een aantal klachten van meisjes geweest. De school verbied hem daardoor om contact te hebben per gsm of Facebook met de meisjes van de school en staat erop dat ik dat opvolg/nakijk.
Er heeft nog niemand formeel klacht (pv) voor ingediend.

Een deel van het probleem komt voort - denk ik - dat hij ASS heeft waardoor sociale contacten moeilijk tot veel moeilijker zijn voor hem, maar dat is, vind ik, geen rechtvaardiging voor zijn gedrag, het kan wel een deel verklarren.

Het probleem is dat er - uiteraard - enorm veel protest komt op dat 'gecontroleer' en dat er heel veel zonder mijn medeweten gebeurd.

In hoeverre kan ik aansprakelijk gesteld worden voor dat grensoverschrijdend gedrag van mijn oudste zoon?
Hebben jullie nog tips/adviezen?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 02 aug 2011 10:50

“Art.1384.Men is aansprakelijk niet alleen voor de schade welke men veroorzaakt door zijn eigen daad maar ook voor die welke veroorzaakt wordt door de daad van personen voor wie men moet instaan...De vader en de moeder zijn aansprakelijk voor de SCHADE veroorzaakt door hun minderjarige kinderen...”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

bartyboy

#3 , 25 aug 2011 11:14

Je kan die schade toch terugvorderen achteraf ? Er geld een vermoeden juris tantum, een weerlegbaar vermoeden.
De ouders kunnen dus aan deze aansprakelijkheid ontsnappen door een tegenbewijs te leveren: ouders moeten kunnen bewijzen dat de fout van hun kind niet te wijten is aan een gebrek aan goed toezicht of goede opvoeding van hunzelf.
Voorzover je zoon werd verzocht een schadevergoeding te betalen. Corrigeer me indien fout
Mvg

Reclame

adviesje

#4 , 11 okt 2011 17:10

Beste,
u bent inderdaad aansprakelijk voor het gedrag van uw minderjarig kind op basis van 1384 B.W.,
tenzij u kan bewijzen een goed toezicht te hebben verricht en een goede opvoeding.

Aan het bewijs van goed toezicht kan u makkelijk voldoen doordat de feiten zich blijkbaar op school hebben afgespeeld,
het vermoeden van een gebrek aan goede opvoeding weerleggen is echter heel wat moeilijker, maar u kan bewijzen dat u alles doet wat u kan en dat het met uw andere kinderen wel vlot verloopt. Dit pleit in uw voordeel, maar toch is dit een vermoeden dat zeer moeilijk weerlegt kan worden,
indien u hiervoor aangesproken wordt, kan u dan ook beter specifiek juridisch advies inroepen

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”