Hallo,
We zijn momenteel met een aantal mede-eigenaars op zoek naar een nieuwe syndicus. We hebben verschillende prijzen vergeleken en de verschillen zijn werkelijk enorm plus er lijkt geen logica in te zitten. Zijn er ergens objectieve maatstaven vastgelegd die gehanteerd worden bij de bepaling van de prijs zoals regio, aantal m2 oppervlakte, aantal appartementen, of er veel of weinig renovatie aan het gebouw is.
Alle tips zijn welkom. Bij voorbaat dank.
Het probleem is te bepalen wat al dan niet inbegrepen is in het forfaitaire ereloon.
Een prijs van 12 euro/appt/maand lijkt goedkoper dan een van 18 euro/appt/maand. Maar meestal rekent de eerste allerlei kosten aan of verplicht hij u een reeks contracten af te sluiten bij zijn poulains (verzekeringen, ...) om redenen van "efficientie".
Het zou kunnen dat een ereloon van 18 euro uiteindelijk goedkoper is.
In mijn streek (Brussel) wordt 12 ? 20 euro gevraagd. Dit zijn re?le prijzen van begin 2005. Deze van 20 euro leek mij uiteindelijk het goedkoopst op lange termijn, omdat hij geen enkele beperking inzake leverancier, .. oplegde, weinig supplementaire kosten aanrekent en een volledig transparante boekhouding hanteert.
Bovenstaande is niet gerealiseerd, omdat de zittende syndicus zich kon vastklampen aan zijn functie mits enkele truks te gebruiken. Hij heeft een contract van 16 euro bruto, maar dat uiteindelijk 18 euro kost. De methode die hij hanteert sluit elke garantie op uitgevoerde werken door aannemers in de praktijk uit. Dat alleen al heeft ons meer dan 6 euro/maand/appt gekost gedurende twee jaar.
Conclusie: de gehanteerde prijs is achteraf bekeken maar een klein detail. Concentreer U op het geheel van de geleverde diensten en hun ingeschatte prijs/kwaliteit verhouding. Contacteer andere VME die hem als syndicus hebben en ga ter plaatse. Wil hij geen referenties geven? Dan is er een probleem.
Groetjes,
Luc