Lift geblokkeerd, rolstoel kan pand niet verlaten.

lenas
Topic Starter
Berichten: 25

Lift geblokkeerd, rolstoel kan pand niet verlaten.

#1 , 18 okt 2014 15:58

Sinds vrijdagavond zijn er problemen met onze lift die 3 verdiepen telt. Ongevraagd open en dicht gaan en dit voor uren. Aangezien de lift in het dakappartement uitkomt en de eigenaars niet thuis waren konden wij de storingsnummer die in de lift hangt met belverbinding niet bellen.
Pas deze morgen is een arbeider van het onderhoud de lift komen onderzoeken. Slecht contact bleek zijn verdikt en aangezien het magazijn met wisselstukken tijdens het weekend niet open is kan het nu niet gerepareerd worden. Ten vroegste maandag komen ze terug en is de lift momenteel volledig buiten werking gesteld.
Op het eerste verdiep is iemand met rolstoel en hond die tot dan verplicht zijn binnen te blijven.

Wat zijn onze rechten hieromtrent? Veiligheid is uiteraard prioriteit maar wat zijn onze mogelijkheden met een rolstoel+hond de komende 48uur.

Is de liftfirma niet verplicht ons uit de nood te helpen? Eender wanneer?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 10216
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 18 okt 2014 16:33

Wat zegt het onderhouden & herstellingscontract met de firma ?

lenas
Topic Starter
Berichten: 25

#3 , 18 okt 2014 16:48

Geen idee.. als mede-eigenaars hebben wij daar geen kopie van, wordt beheerd door syndicus en die is tijdens het weekend ook niet te bereiken.

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 18 okt 2014 17:03

Is de liftfirma niet verplicht ons uit de nood te helpen? Eender wanneer?
Hoe? Zonder wisselstukken?
Dit is overmacht.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Berichten: 22580
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 18 okt 2014 19:43

. Aangezien de lift in het dakappartement uitkomt en de eigenaars niet thuis waren konden wij de storingsnummer die in de lift hangt met belverbinding niet bellen.
?
En kon je dan niet even bellen via uw privaat telefoon? Waarom moest dat absoluut het toestel zijn dat in de kooi hangt.?

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 18 okt 2014 22:45

En er is niemand van de andere mede-eigenaars die enkele keren met de hond van die invalide bewoner kan gaan wandelen?

In sommige steden is het toch een harde asociale wereld geworden..

Inazuma
Berichten: 10216
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 19 okt 2014 00:50

Geen idee.. als mede-eigenaars hebben wij daar geen kopie van, wordt beheerd door syndicus en die is tijdens het weekend ook niet te bereiken.
Tijd om die situatie te herzien dus ...
Niet normaal dat een technisch defect voor een bewoner leidt tot feitelijk huisarrest.

Ik kan me niet voorstellen dat een professionele onderhoudsfirma voor liften niet aan onderdelen kan geraken omdat het even weekend is ... maar of ze dat willen doen hangt ongetwijfeld ook af van de contractuele overeenkomsten die u met die firma heeft.

Vandebos
Berichten: 16087

#8 , 19 okt 2014 01:44

- Liftkooien zelf zijn nog steeds vaak op maat gemaakte kokers. Sommige standaard-onderdelen dienen dan ook op maat te worden aangepast of gemaakt.

- indien het onderhoudscontract niet langer inanden is van de installateur van de lift kan deze onmogelijk alle onderdelen van alle in deze sector werkzame fabrikanten in België in voorraad hebben.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#9 , 19 okt 2014 06:47

Sinds vrijdagavond zijn er problemen met onze lift die 3 verdiepen telt. Ongevraagd open en dicht gaan en dit voor uren. Aangezien de lift in het dakappartement uitkomt en de eigenaars niet thuis waren konden wij de storingsnummer die in de lift hangt met belverbinding niet bellen.
Vermoedelijk gaat het hier om een gebouw met één kolom van drie appartementen. Het lijkt met dat een gemeenschappelijke installatie (belverbinding onderhoudsfirma liften) structureel niet toegankelijk is via de gemeenschappelijke delen .

Dat wijst op een structureel probleem.
- Ofwel een verkeerd concept van de "belverbinding".
- Ofwel een toe-eigening van een gemeenschappelijk deel (overloop penthouse) door de eigenaar van het penthouse.

Als onmiddellijke maatregel dient volgens mij het storingsnummer uitgehangen in elke overloop waar een liftdeur aanwezig is.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#10 , 19 okt 2014 11:03

In alle app. gebouwen mij bekend, waar er een dakappartement, is de liftkooi eens aangekomen in het dakapp. of penthouse niet meer toegankelijk via de gemene delen.
Ik veronderstel dat het een legale wijze van bouwen is.

Gewoonlijk zijn de gegevens van de depannagedienst ooit eens meegedeeld door de syndicus en tegenwoordig staan die meestal ook op de website van het gebouw.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

lenas
Topic Starter
Berichten: 25

#11 , 19 okt 2014 11:55

. Aangezien de lift in het dakappartement uitkomt en de eigenaars niet thuis waren konden wij de storingsnummer die in de lift hangt met belverbinding niet bellen.
?
En kon je dan niet even bellen via uw privaat telefoon? Waarom moest dat absoluut het toestel zijn dat in de kooi hangt.?

Het standaardnummer van de liftfirma wat ik eerst belde is tijdens de avonden en weekends een antwoordapparaat en het noodnummer/storingsnummer hangt in de lift en is een rechtstreekse verbinding in geval van nood. Aangezien op dat moment wanneer de lift ongevraagd open en dicht aan het gaan was op de 2de verdieping, rechtstreeks in het appartement van een bewoner die niet thuis was konden wij niet via die lijn bellen uiteraard.

lenas
Topic Starter
Berichten: 25

#12 , 19 okt 2014 11:57

En er is niemand van de andere mede-eigenaars die enkele keren met de hond van die invalide bewoner kan gaan wandelen?

In sommige steden is het toch een harde asociale wereld geworden..

Het is een oude grote hond met hartproblemen die nooit een trap heeft genomen. We hebben geprobeerd maar als niet eigenaar van een hond, het vertrouwen winnen om hem te overhalen de trap te nemen... hij zal voorlopig het terras moeten gebruiken

lenas
Topic Starter
Berichten: 25

#13 , 19 okt 2014 11:59

Geen idee.. als mede-eigenaars hebben wij daar geen kopie van, wordt beheerd door syndicus en die is tijdens het weekend ook niet te bereiken.
Tijd om die situatie te herzien dus ...
Niet normaal dat een technisch defect voor een bewoner leidt tot feitelijk huisarrest.

Ik kan me niet voorstellen dat een professionele onderhoudsfirma voor liften niet aan onderdelen kan geraken omdat het even weekend is ... maar of ze dat willen doen hangt ongetwijfeld ook af van de contractuele overeenkomsten die u met die firma heeft.
Inderdaad! Heb het contract aan syndicus opgevraagd maar ondertussen zitten we vast.

lenas
Topic Starter
Berichten: 25

#14 , 19 okt 2014 12:01

- Liftkooien zelf zijn nog steeds vaak op maat gemaakte kokers. Sommige standaard-onderdelen dienen dan ook op maat te worden aangepast of gemaakt.

- indien het onderhoudscontract niet langer inanden is van de installateur van de lift kan deze onmogelijk alle onderdelen van alle in deze sector werkzame fabrikanten in België in voorraad hebben.
Het was een wisselstuk om het slecht contact te hertellen, volgens hem geen groot op maat gemaakt stuk, maar standaard onderdeeltje. De installateur is dezelfde als de onderhoudstechniekers.

lenas
Topic Starter
Berichten: 25

#15 , 19 okt 2014 12:03

Sinds vrijdagavond zijn er problemen met onze lift die 3 verdiepen telt. Ongevraagd open en dicht gaan en dit voor uren. Aangezien de lift in het dakappartement uitkomt en de eigenaars niet thuis waren konden wij de storingsnummer die in de lift hangt met belverbinding niet bellen.
Vermoedelijk gaat het hier om een gebouw met één kolom van drie appartementen. Het lijkt met dat een gemeenschappelijke installatie (belverbinding onderhoudsfirma liften) structureel niet toegankelijk is via de gemeenschappelijke delen .

Dat wijst op een structureel probleem.
- Ofwel een verkeerd concept van de "belverbinding".
- Ofwel een toe-eigening van een gemeenschappelijk deel (overloop penthouse) door de eigenaar van het penthouse.

Als onmiddellijke maatregel dient volgens mij het storingsnummer uitgehangen in elke overloop waar een liftdeur aanwezig is.
Niet aanwezig!

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”