Dag allemaal,
Ik heb een leuk appartement op het oog in Belgie (ben zelf van NL) maar zit nog met een paar vragen. De situatie is als volgt:
De appartementen zijn allen leeg (gebouw is pas gerenoveerd en er zijn 2 woonlagen nieuw bijgebouwd en de appartementen worden nu verkocht) en in totaal zijn er 5 appartementen. Geen van de appartementen is op het moment verkocht.
Nu ben ik zelf Nederlandse en niet bekend met de Belgische wetgeving, maar in Nederland is het zo dat er in ieder appartement-complex een 'vereniging van eigenaren' verplicht is. Kan iemand mij svp vertellen of dat in Belgi? ook het geval is?
Ik heb dit aan de makelaar (van de verkopende partij) nagevraagd en deze verteld dat de VME enkel verplicht is bij grotere app.-complexen. Hij gaf aan dat in dit geval de bewoners zelf een regeling dienden te treffen inzake het gemeenschappelijk onderhoud van de gemeenschappelijke ruimten.
Ik vraag me voornamelijk af hoe het dan geregeld dient te worden indien bijv. het dak aan reparatie toe is of andere werkzaamheden die nodig zijn waar alle partijen belang bij hebben..
Ik hoop dat iemand me kan helpen!!
Alvast bedankt!