Volgende situatie doet zich voor:
Mijn vriend kocht met zijn vorige vriendin een woning.
Deze meid is een klein jaar na aankoop van de woning overleden.
Er werd een lening genomen om de woning aan te kopen en een andere lening om de woning te renoveren.
De lening om de woning aan te kopen werd aangezuiverd via een schuldsaldoverzekering wegens overlijden van een van beide partners.
De lening om de woning te renoveren was niet voorzien van een schuldsaldoverzekering en staat momenteel volledig op naam van mijn vriend.
Ik woon intussen bij mijn vriend in, hij is volle eigenaar van de woning. Het gaat om een feitelijke samenwoonst, er is geen overeenkomst van wettelijke samenwoonst opgemaakt of geen huurcontract.
Om meer zekerheid te hebben, willen wij nu de woning op naam van ons beiden laten zetten, zodat ik, ingeval er iets moest gebeuren met mijn vriend, de woning kan blijven betreden.
Daarnaast willen we bijkomende werken uitvoeren aan de woning, waarvoor er een aanzienlijk saldo zal bijgeleend dienen te worden.
Wij hebben hierbij volgende vragen;
-welke mogelijkheden bestaan er in deze situatie? Hoe het recht van bewoning waarborgen in noodsituaties?
- is het mogelijk om het aandeel van iedereen in de woning te bepalen, maar dat de andere bij een eventueel overlijden, eigenaar wordt van de woning?
-Logisch lijkt dat mijn vriend, van wie de woning is, een groter aandeel zou krijgen. Echter er moet een lening afgesloten worden voor renovatiewerken. Indien ik deze mee afsluit en we moesten later uit elkaar gaan , heb ik gerenoveerd in een huis dat ik niet meer zal kunnen bewonen (gezien mijn vriend meer eigendomrechten heeft). Hoe dit op te lossen?
-Is het aangewezen dat wij de woning gewoon samen als eigendom nemen, waarbij bij overlijden of scheiding ieder zijn gedeelte krijgt? En is het daarnaast aangewezen dat wij de vroegere lening voor werken samen met de nog af te sluiten lening samenvoegen op naam van ons beiden en deze samen afbetalen?
-Kunnen wij bij te ondernemen stappen voor of nadeel ondervinden op fiscaal vlak?