De wet zegt; Buren hoeven de scheidingsmuur, niet gemeen te maken of overnemen als ze ze niet gebruiken.....het is een recht , maar geen plicht, maar, wat is de definitie van ingebruikname ?
Als buren hun muur erlangs bouwen hoeven ze niet over te nemen? Maar... hoe zit dat dan met mijn fundering en dak, mogen ze daar wel mee doen wat ze willen ? Dan gaat toch iedereen zo bouwen om te betaling te omzeilen ?
Onze buren weigeren de scheidingsmuur gemeen te maken (24m lang).
Aanvankelijk echter wel, ze lieten zelfs een landmeter komen die een PV van muurovername moest opstellen. Toen hij de berekening klaar had volgens de vastgelegde tarieven, hebben ze zich echter bedacht en willen nu plots niet meer gemeenmaken wegens te duur.
Op hun stedebouwkundige vergunning staat echter dat het burgerlijk wetboek nauwgezet nagenomen dient te worden voor mandeligheid en voor het nemen van lichten en zichten.
Ze hebben eerst dieper dan onze fundering gegraven ( 90 cm dieper als de onderkant van mijn fundering ), om een kruipkelder te maken. Dan hebben ze ook nog mijn fundering met een hels kabaal afgepikkeurd ! Een hele tijd heeft de fundering van mijn huis in weer en wind blootgelegen en kwam de stabiliteit van de muur in gevaar. Op verschillende plaatsen in mijn huis heb ik ondertussen barsten en scheuren gekregen.
Op hun plannen kregen ze echter geen vergunning voor deze kruipkelder. Heel die kelder hebben ze aan onze fundering en aan een laag snelbouw van de muur heel stevig vastgeankerd met ijzeren pinnen en beton. Nu liggen de dallen erop en word hun muur gemetst. Maar ....ze gaan nu "netjes " van mijn muur afblijven en een muur er naast metsen...zeggen ze, "want ze hebben mijn muur niet nodig en nemen ze daarom niet over! "
Waar is hier de logica ? Hadden ze dan niet een aparte fundering moeten storten en van mijn moeten afblijven?
Eerst gebruiken ze onze fundering en als ze bovenaan zijn willen ze mijn pannen ook nog afnemen en hun dak eraan vastmaken..!!!.Dat noemen ze dus niet inbezitname??? Ik snap er niks meer van. Heb ik dan geen rechten als eigenaar van die muur?