Hallo,
Een projectontwikkelaar heeft anno 2008 een oud pand gekocht, dat gerenoveerd en daar 3 appartementen in geplaatst. De bovenbuur is 2/4de eigenaar (duplex), de benedenbuur en ik zijn elk voor 1/4de eigenaar. Dit is meteen de verdeelsleutel van algemene kosten. In 2009 kocht ik een appartement in dat project. Er werd mij door de makelaar beloofd dat ik 10 jaar gespaard ging zijn van alle kosten die in verband staan met de bouwconstructie.
Ik was nog maar een paar maand ingetrokken, of ik kwam te weten dat de benedenbuur serieuze vochtproblemen heeft. Ze heeft dit samen met de projectontwikkelaar proberen op te lossen, maar beiden hadden ze steeds een ander idee over wat de mogelijke oorzaken en oplossingen waren, dus was dat stroef werken... een samenwerking die ondertussen verbroken is. De projectontwikkelaar wil niet meer verder helpen. De benedenbuur heeft aangetekende brieven gestuurd naar alle partijen (architect, projectontwikkelaar en Poolse bouwfirma) waarin ze de problemen aankaart en vraagt om een oplossing of anders bij overschrijding van de deadline vredegerecht. Geen van de partijen gaf respons. Ze besloot na juridisch advies bij een advocaat om geen gerechterlijke stappen te nemen om volgende redenen:
* Ze wil niet nog een jaar of meer in ongezonde levensomstandigheden slapen (het plafond van de slaapkamer is gitzwart en er hangt een rotte lucht).
* "Doorzetten met het vredegerecht neemt tijd in beslag, en daarna is het niet zeker dat wanneer je wint, de beschuldigde ook over de brug gaat komen. Daarna kan er nog verder geprocedeerd worden, maar wanneer de ontwikkelaar, bouwfirma en architect hun boeken besluiten dicht te doen, zie je alsnog geen centen."
Ondertussen heeft ze verder wat bouwexperts doen komen, en per eliminatie is ze er 100% zeker van, dat de oorzaak van haar problemen mijn terras is, waaronder haar slaapkamer is gebouwd. Dat zou me niet verbazen want het terras van mijn bovenbuur, dat boven mijn terras hangt, is ook zo lek als een zeef. Aangezien er werken nodig zijn aan gemeenschappelijke delen (achtergevel) etc... komt het er uiteindelijk neer dat de kosten zouden moeten gedekt worden door de drie eigenaars samen. Alleen lopen die kosten zo gigantisch op dat ik ze niet kan dragen en een extra aflossing/lening zou echt een wurggreep zijn.
Wat zijn mijn opties? Is hier correct gehandeld? Ik voel me hier helemaal niet goed bij want ik ben (naar mijn gevoel) helemaal niet verantwoordelijk voor de problemen. Heb in mijn notariële akte gekeken of er iets terug te vinden was over 10 jaar garantie op de bouw zoals de verkoper destijds beweerde, maar vind daar niets van terug :s