wijziging basisakte
Geplaatst: 30 jan 2012 23:08
Hallo allemaal,
Ik ben eigenaar van een appartement en binnenkort gaan wij onze basisakte wijzigen omdat dit bij wet verplicht is.
De syndicus heeft ons gevraagd om eens na te denken wat we willen wijzigen/aanpassen want dit is het moment. We gaan daarvoor terug samenkomen.
Nu is het zo dat er bij ons in het gebouw flink wat wanbetalers wonen (maandelijkse provisie en jaarafrekening) en daardoor is het al voorgevallen dat er rekeningen niet tijdig betaald waren omdat er niet genoeg in kas was.
Kan er iets in de basisakte gezet worden zodat het heel eenvoudig is om achterstallige bedragen op te eisen (maandelijkse provisie, jaarafrekening en aandeel kosten gemeenschappelijke delen)? Nu is het in de praktijk zo dat de eigenaar pas na maanden over de brug komt met het geld. Er staan ook grote werken op de planning (gemeenschappelijke delen) en ik wil niet dat ze een groter deel bij mij komen opeisen omdat er eigenaars hun verplichtingen niet nakomen (gemeenschappelijke schuld van al de eigenaars). De helft zal gegarandeerd weer niet tijdig betalen en in het verleden is er mij al eens een groter aandeel gevraagd (andere syndicus) omdat er een factuur van een nieuw dak niet betaald kon worden. Ik heb dat toen geweigerd en dat is al bij al nog goed afgelopen. Maar er moesten wel nalatigheidsinteresten betaald worden (eveneens voor waterfacturen).
De syndicus stuurt wel aanmaningsbrieven maar daar lachen ze eens mee en ze komen maanden te laat met de betaling aanzetten. Kan dit daadkrachtiger opgelost worden? Ik zou dat dan opvolgen.
Dan de verdeling van het water. Wij hebben 1 gemeenschappelijke watermeter en aparte watermeters zetten is niet mogelijk i.v.m. de ligging van de waterleidingen (oud gebouw). Er is flinke onenigheid over de verdeling van de waterfactuur. Er wonen hier gezinnen bestaande uit 6 en 7 personen en ook alleenstaanden. De rekening wordt nu verdeeld volgens de quotiteiten maar enkele eigenaars willen graag dat de factuur per aantal inwoners/appartement wordt verdeeld. Kan dit ook in de basisakte worden geregeld?
Alvast bedankt!
Ik ben eigenaar van een appartement en binnenkort gaan wij onze basisakte wijzigen omdat dit bij wet verplicht is.
De syndicus heeft ons gevraagd om eens na te denken wat we willen wijzigen/aanpassen want dit is het moment. We gaan daarvoor terug samenkomen.
Nu is het zo dat er bij ons in het gebouw flink wat wanbetalers wonen (maandelijkse provisie en jaarafrekening) en daardoor is het al voorgevallen dat er rekeningen niet tijdig betaald waren omdat er niet genoeg in kas was.
Kan er iets in de basisakte gezet worden zodat het heel eenvoudig is om achterstallige bedragen op te eisen (maandelijkse provisie, jaarafrekening en aandeel kosten gemeenschappelijke delen)? Nu is het in de praktijk zo dat de eigenaar pas na maanden over de brug komt met het geld. Er staan ook grote werken op de planning (gemeenschappelijke delen) en ik wil niet dat ze een groter deel bij mij komen opeisen omdat er eigenaars hun verplichtingen niet nakomen (gemeenschappelijke schuld van al de eigenaars). De helft zal gegarandeerd weer niet tijdig betalen en in het verleden is er mij al eens een groter aandeel gevraagd (andere syndicus) omdat er een factuur van een nieuw dak niet betaald kon worden. Ik heb dat toen geweigerd en dat is al bij al nog goed afgelopen. Maar er moesten wel nalatigheidsinteresten betaald worden (eveneens voor waterfacturen).
De syndicus stuurt wel aanmaningsbrieven maar daar lachen ze eens mee en ze komen maanden te laat met de betaling aanzetten. Kan dit daadkrachtiger opgelost worden? Ik zou dat dan opvolgen.
Dan de verdeling van het water. Wij hebben 1 gemeenschappelijke watermeter en aparte watermeters zetten is niet mogelijk i.v.m. de ligging van de waterleidingen (oud gebouw). Er is flinke onenigheid over de verdeling van de waterfactuur. Er wonen hier gezinnen bestaande uit 6 en 7 personen en ook alleenstaanden. De rekening wordt nu verdeeld volgens de quotiteiten maar enkele eigenaars willen graag dat de factuur per aantal inwoners/appartement wordt verdeeld. Kan dit ook in de basisakte worden geregeld?
Alvast bedankt!