onderhoud gemeenschappelijke delen
Geplaatst: 09 nov 2010 13:19
Onderhoud, klusjes van gemeenschappelijke delen, gang, kelder, trap, ect ... (niet occasioneel)
mogelijkheden:
- onderhoudsfirma
- personeel (dienstencheque)
- vrijwillig uitvoering door mede eigenaar
- vrijwillige uitvoering door mede eigenaar met kleine vergoeding.
- vergoeding aan mede eigenaar (moeilijke materie) daar de dienstencheque uitgekomen zijn voor zwart werk tegen te gaan en voor de personen te verzekeren tegen een AB-ongeval, in orde te zijn met de sociale wetgeving)
1 - Met en onderhoudsfirma geen probleem, die hebben verzekering, BTW nummer ect ...
2 - personeel met dienstencheque geen probleem deze cheque dekt de persoon tegen arbeidsongevallen, ect ..., en dit is geen zwart werk. Hoe kan een appartements gebouw werken met zo'n dienstencheque vermits dat je dit in je aangifte belastingen mee kunt aftrekken?
3 - op vrijwillig basis door mede eigenaar: deze moet verzekerd worden tegen arbeidsongevallen, gemaakte kosten worden aan de hand van bewijskrachtige documenten vergoed (facturen, kasticket, ect...), geen sociale bijdrage, niets worden vermeld op het aangifteformulier inzake personenbelasting.
Maar hoe moet deze persoon tonen dat hij niet in zwart werkt bij controle, maar vrijwillige is? Wat indien deze persoon, gelden ontvangt van de RVA (werkloos, tijdskrediet, ect ... )? of gelden ontvangt van de ziekteverzekering (ziekenkast, verzekering)?
4 - op vrijwillige basis door mede eigenaar met vergoeding: alles van het bovenstaande gelden wat betreft arbeidsongeval verzekering en gemaakte kosten, maar tot hoeveel mag hij vergoed worden op jaarbasis zonder dat hij hiervoor een BTW nummer of wat dan ook nodig heeft? een aangifteformulier inzake personenbelasting? Mag geen gelden ontvangen van RVA (werkloos, tijdskrediet, ect...) of moet dit aangeven aan de betrokken diensten, alsook geen gelden ontvangen van voor ziekte? of deze hiervan ook op de hoogte te stellen.
5 - Vergoeding aan een mede eigenaar, wat als een mede eigenaar vergoed wordt? moet de mede-eigenaar een factuur opstellen voor zijn bewezen diensten? moet hij dit aangeven aan de belastingen? sociale bijdrage? moet hij een BTW nummer in bijberoep hebben? tot hoeveel mag hij op jaarbasis verdienen zonder BTW nummer, of zelfstandige statuut te moeten aangaan? zonder dit aan te geven, zonder sociale bijdrage.
- Occasionele gebeurtenissen, zoals gang onder water? en een bepaalde mede-eigenaar heeft dit als eerste gezien en begint te kuisen en valt, breekt een been? wie is hier aansprakelijk daar deze dan geen arbeidsongevallen verzekering heeft, en ook misschien eens per 10 jaar voorvalt.
mogelijkheden:
- onderhoudsfirma
- personeel (dienstencheque)
- vrijwillig uitvoering door mede eigenaar
- vrijwillige uitvoering door mede eigenaar met kleine vergoeding.
- vergoeding aan mede eigenaar (moeilijke materie) daar de dienstencheque uitgekomen zijn voor zwart werk tegen te gaan en voor de personen te verzekeren tegen een AB-ongeval, in orde te zijn met de sociale wetgeving)
1 - Met en onderhoudsfirma geen probleem, die hebben verzekering, BTW nummer ect ...
2 - personeel met dienstencheque geen probleem deze cheque dekt de persoon tegen arbeidsongevallen, ect ..., en dit is geen zwart werk. Hoe kan een appartements gebouw werken met zo'n dienstencheque vermits dat je dit in je aangifte belastingen mee kunt aftrekken?
3 - op vrijwillig basis door mede eigenaar: deze moet verzekerd worden tegen arbeidsongevallen, gemaakte kosten worden aan de hand van bewijskrachtige documenten vergoed (facturen, kasticket, ect...), geen sociale bijdrage, niets worden vermeld op het aangifteformulier inzake personenbelasting.
Maar hoe moet deze persoon tonen dat hij niet in zwart werkt bij controle, maar vrijwillige is? Wat indien deze persoon, gelden ontvangt van de RVA (werkloos, tijdskrediet, ect ... )? of gelden ontvangt van de ziekteverzekering (ziekenkast, verzekering)?
4 - op vrijwillige basis door mede eigenaar met vergoeding: alles van het bovenstaande gelden wat betreft arbeidsongeval verzekering en gemaakte kosten, maar tot hoeveel mag hij vergoed worden op jaarbasis zonder dat hij hiervoor een BTW nummer of wat dan ook nodig heeft? een aangifteformulier inzake personenbelasting? Mag geen gelden ontvangen van RVA (werkloos, tijdskrediet, ect...) of moet dit aangeven aan de betrokken diensten, alsook geen gelden ontvangen van voor ziekte? of deze hiervan ook op de hoogte te stellen.
5 - Vergoeding aan een mede eigenaar, wat als een mede eigenaar vergoed wordt? moet de mede-eigenaar een factuur opstellen voor zijn bewezen diensten? moet hij dit aangeven aan de belastingen? sociale bijdrage? moet hij een BTW nummer in bijberoep hebben? tot hoeveel mag hij op jaarbasis verdienen zonder BTW nummer, of zelfstandige statuut te moeten aangaan? zonder dit aan te geven, zonder sociale bijdrage.
- Occasionele gebeurtenissen, zoals gang onder water? en een bepaalde mede-eigenaar heeft dit als eerste gezien en begint te kuisen en valt, breekt een been? wie is hier aansprakelijk daar deze dan geen arbeidsongevallen verzekering heeft, en ook misschien eens per 10 jaar voorvalt.