Beste,
sinds enkele maanden heb ik een goedgekeurde bouwvergunning ontvangen waarbij de buren niet tevreden zijn.
sindsdien stellen ze zich anti constructief en het lijkt erop dat ze eerder ruzie en problemen zoeken dan oplossingen.
het gaat over het bouwen van een tuinhuis op mijn perceel, net naast een serre op hun perceel.
ook gaat het over het uitbouwen van mijn bestaande woning net naast hun terras.
omdat onze beide tuinen naar het noorden gericht zijn vangen de buren sinds mijn bouwwerken dus 's avonds minder licht (ook in hun keuken waar een raam zit.
sinds kort willen ze dat ik mijn haag inkort dewelke op mijn perceel staat om zo wat meer avondzon te vangen.
deze haag staat op 40-50cm afstand van de scheidingslijn.
de hoogte van de haag is +-3m en staat er al meerdere jaren zo (min14jaar). + de jaren dat de vorige eigenaar er woonde (vermoedelijk staat deze er al +-40jaar zo).
zelf ben ik niet geneigd om de haag in te korten als dit niet nodig blijkt.
ook moet ik er bij vermelden dat zijn tuin zelf ook een wildernis is met hier en daar ook hoge plantengroei dichtbij de perceelsgrens. (extra info: zelf heeft hij ook bij zijn andere buur een haag en plantengroei hoger dan 2m)
de communicatie loopt sinds enkele maanden dus enkel per mail en hij dreigt om aangetekend schrijven en eventueel vredegerecht stappen te zetten hiervoor.
ben ik in mijn recht en wat moet ik hiermee verder nog ondernemen?
verder heeft hij ook een klimop plant en anderen vlak tegen mijn nieuw gebouwde muur (op mijn eigendom) gezet. ik zou graag hebben dat mijn muur ongeschonden zonder klimop ed begroeid wordt. kan ik hiervoor iets ondernemen?
ook heeft hij een spar staan vlak naast mijn nieuw gebouw (stenen) tuinhuis. hierdoor dreigt er afval van deze boom op mijn dak te komen en dus de afvoer te verstroppen. de stam van deze boom staat op ongeveer 80cm. wat kan en mag ik hiervoor ondernemen?
bedankt,