In de laatste AV hebben de mede-eigenaars de beslissing genomen om het contract van de huidige syndicus niet te verlengen.
Tijdens deze vergadering is de nieuwe syndicus niet aangesteld. Vandaag zijn we in de situatie dat de huidige syndicus geen BAV meer kan bijeenroepen binnen de wettelijke bepalingen. Dus ik als voorzitten van de algemene vergadering heb een BAV bijeen geroepen terwijl het contract van de huidige syndicus nog niet beëindigd is.
Nu kreeg ik een schrijven van de advocaat van een van de mede-eigenaars. Hieronder het schrijven (aangetekend)
Ik ben me ervan bewust dat deze BAV juridisch niet correct is. Echter, om de continuïteit te waarborgen, wilde ik alvast het mandaat van de nieuwe syndicus (een vrijwillige syndicus die mede-eigenaar is van het gebouw) in deze BAV bekrachtigen. Dit is echter niet mogelijk omdat de BAV niet rechtsgeldig is.Ik werd geraadpleegd door XXXX, mede-eigenaar van het gebouw aan de XXXX (VME XXX).
Cliënte nam kennis van uw aangetekende brief dd. 2 augustus ll. met de uitnodiging voor een bijzondere algemene vergadering op vrijdag 23 augustus e.k. om 19.30 uur.
Een algemene vergadering van een VME kan enkel worden bijeengeroepen door de syndicus en dit eventueel op verzoek van minstens 1/5 van de mede-eigenaars.
Op dit ogenblik is nog steeds XXXX syndicus. Uit het verslag van de algemene vergadering dd. 15 mei ll. blijkt dat het mandaat van de syndicus loopt tot 1 september e.k. en niet wordt verlengd. Tot deze datum is evenwel enkel XXXX bevoegd om een bijzondere algemene vergadering bijeen te roepen.
Het niet rechtsgeldig bijeenroepen van de (bijzondere) algemene vergadering impliceert dat deze geen rechtsgeldige beslissingen kan nemen. Indien de vergadering toch zou doorgaan en beslissingen zouden worden genomen conform de agenda, zal cliënte de rechtsgeldigheid van zowel de algemene vergadering als van de genomen beslissingen betwisten voor de bevoegde Vrederechter.
Nu de volgende stap zou zijn om een nieuwe BAV te organiseren die zal plaats vinden ten vroegste 15 dagen na het einde van het contract van de huidige syndicus. een van de agendapunten is het aanstellen van de nieuwe syndicus. De BAV zou georganiseerd worden door de voorzitter van de laatste algemene vergadering.
Nu de vraag is of de betreffende mede-eigenaar naar de rechter kan stappen om alsnog een professional syndicus aan te stellen. We hebben een periode dat de VME geen syndicus heeft (Minstens 15 dagen.
De vrijwillige syndicus heeft de steun van de mede-eigenaars met meer dan 50%+1 van de aandelen en meer dan 50%+1 van de eigenaars.
Waarop moet we letten om dit alles in goede banen te leiden?
Bedankt bij voorbaat