Beerput/regenwaterput/dak herstel VME

Yupjupyup
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Beerput/regenwaterput/dak herstel VME

#1 , 02 jul 2024 12:51

Hallo,

Ik ben nieuw hier, dus ik doe mijn best, mij zgm uit te drukken en mijn 2 vragen te stellen.

In maart 2023 kocht ik een appartement op het gvl. Dit is een soort aanbouw langs de achterkant van het gebouw.
Ik zit samen met 3 andere appartementen in een VME.

Nu blijkt dat zowel de betonnen 'beerput' als de regenwaterput aan vernieuwing toe zijn, deze zouden doorsijpeling geven. (reeds bevestigd door controle instantie)
De putten zijn gedeeld met de andere appartementen, waardoor ik ook snap waarom ik moet meebetalen voor de herstelling, we wachten nog op offertes.

Nu betaal ik om en bij de €100/maandelijks aan de syndicus, zelf weet ik niet goed waar die gelden naartoe vloeien, geen onderhoud of schoonmaak aan gemeenschappelijke delen,.. We vroegen reeds om meer transparantie naar onze syndicus toe, maar geen antwoord.

Vraag1:
Ben ik verplicht om mijn deel volledig te betalen van de herstelling van de putten? Aangezien ik hier nog maar net woon, en die putten al +20jaar mee gaan?
En mag de syndicus hier opnieuw een nieuwe provisie voor opvragen om die herstellingen te bekostigen? Of moet dit uit onze gezamenlijke 'pot' komen?

Ik heb deze vragen reeds gesteld aan onze syndicus, maar opnieuw geen antwoord. Nu wil ik zelf ook weten welke rechten ik heb.

Vraag 2:
Een aantal maanden gelen bleek mijn plat dak serieus wat plassen te vertonen. En een heel grote in het midden met +-10cm diepte. Dit bleek een doorhellend dak te zijn, waardoor een dringend herstel ook aan de orde was. Iedereen in de VME heeft hier zijn deel voor mee betaald, omdat onze gemeenschappelijke pot leeg was, ondanks de maandelijkse betalingen naar de syndicus.
Nu hoor ik rond mij, dat ik dit toch nog moet proberen te laste te leggen van de vorige eigenaar. Is dit iets dat mogelijk is? Ook al als de herstellingen reeds uitgevoerd zijn? Op de moment van de aankoop van het appartement regende het niet dus kon ik ook niet zien dat het doorhelde dmv waterplassen.

Alvast bedankt voor jullie tijd en raad!

LYNX XX

#2 , 02 jul 2024 14:32

Vraag 1 en 2 : uw bijdrage in de kosten te betalen volgens aandelen in de VME.

U kunt die kosten niet recupereren van de vorige eigenaar. BEHALVE indien de 2 werken wettelijk beslist zijn op de AV en de syndicus al een provisie heeft opgevraagd voor dat u eigenaar werd ( bij verkoopakte ). Dan vallen de kosten van deze 2 herstellingen ten laste van de vorige eigenaar.

De maandelijkse provisie dient voor de normale werkingskosten van de VME. Grote kosten worden gewoonlijk opgevraagd met een bijkomende extra provisie en de afrekeningen in de gemeenschappelijke kosten bij de jaarafrekening.

Syndicus moet wettelijk transparant zijn in zijn beheer, dus mogen de eigenaars inzage hebben ( na afspraak ) van de boekhouding en de bewijstukken.

Leo peeters

#3 , 02 jul 2024 15:44

Beste, ook even navragen of er reeds een reservekapitaal beschikbaar is. dit is een kapitaal dat eveneens door de mede-eigenaars is opgespaard voor grotere uitgaven. Bij verhuis van een mede-eigenaar blijft dit ter beschikking van de VME in tegenstelling tot het werkkapitaal dat dient om maandelijkse kleinere uitgaven waarvan de verhuizende mede-eigenaar een gedeelte van terug krijgt. Het totaal van de maandelijkse provisies, waarin uw bijdrage ongeveer 100 euro, dient voor deze kleinere uitgaven. Dit omvat o.a. het beheer van de syndicus ( zie zijn contract ) de kosten van de blokpolis brandverzekering gemene delen, het verbruik elektriciteit, gas en water in de gemene delen, bankkosten enz. . Hiervan kan je steeds de facturen, zoals Lynxxx reeds aangaf, opvragen bij de syndicus .Ook is het aan te raden, voor de algemene vergadering, de door de syndicus opgemaakte " facturenlijst " en de nieuwe begroting voor het volgend werkingsjaar even te raadplegen om een overzicht te krijgen van de gemaakte kosten en de nieuwe geschatte kosten.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”