Serviceflat - afrekening gas & water
Geplaatst: 13 mei 2024 09:31
Beste,
m'n schoonvader zit in een service flat.
We hebben vragen bij de wettelijkheid van de afrekening van Gas en Water.
in het contract / bewoningsovereenkomst staat:
Hij verkrijgt nu de "afrekening" met enkel deze gegevens:
Water:
- begin & eind stand water meter, een tarief (eerste keer dat we dit zien) en totaal bedrag (delta meterstand x tarief) te betalen.
>>> vervolgens verrekend met voorschotten.
Gas:
- begin & eind stand calorimeter, een tarief per calori-eenheid (geen idee hoe we dit noemen?) en totaal bedrag (delta meterstand x tarief) te betalen.
>>> vervolgens verrekend met voorschotten.
Dit alles puur op mail in tabel formaat, dus geen officieel iets.
de verrekening is wel als 1 lijn overgenomen op de afrekening van april met X € betalen gas, Y € betalen water
Er is dus een Syndicus en een beheerder van het gebouw.
Beide zijn communicatief niet van de slimste heb ik de indruk (of doen zich zo voor)
en wimpelen onze vragen naar meer details af met "het is toch duidelijk"...
Moet dit niet gestaafd worden met facturen? officiëlere documenten?
Moet ook de berekening van alle calorimeters, het verbruik van de gas meter zelf en totaal bedrag betaald niet opgenomen worden?
Ik vind veel terug over appartementen waar een Syndicus dit regelt, maar hier is het de beheerder/uitbater van het gebouw.
Heeft er iemand referenties naar wat wel gegeven moet worden?
of zoek ik spijkers op laag water en aanvaard ik wat ze geven?
ter info, de meterstanden kloppen.
water was aan 7,8768€/m³
de calorie-eenheid prijs was 0,0363 €/calorie
alvast bedankt voor de hulp
m'n schoonvader zit in een service flat.
We hebben vragen bij de wettelijkheid van de afrekening van Gas en Water.
in het contract / bewoningsovereenkomst staat:
Verder is er niet in contract, reglement ofz iets opgenomen hierover.Het abonnement voor gas en water is gelieerd aan een centraal systeem, waarbij de
dienstverlener bij de meest gunstige operator het abonnement mee afsluit.
Voor het verbruik van gas zal een maandelijkse provisie van 30 euro voor gas aangerekend
worden en voor water 20 euro. Jaarlijks zal een afrekening gemaakt worden.
Hij verkrijgt nu de "afrekening" met enkel deze gegevens:
Water:
- begin & eind stand water meter, een tarief (eerste keer dat we dit zien) en totaal bedrag (delta meterstand x tarief) te betalen.
>>> vervolgens verrekend met voorschotten.
Gas:
- begin & eind stand calorimeter, een tarief per calori-eenheid (geen idee hoe we dit noemen?) en totaal bedrag (delta meterstand x tarief) te betalen.
>>> vervolgens verrekend met voorschotten.
Dit alles puur op mail in tabel formaat, dus geen officieel iets.
de verrekening is wel als 1 lijn overgenomen op de afrekening van april met X € betalen gas, Y € betalen water
Er is dus een Syndicus en een beheerder van het gebouw.
Beide zijn communicatief niet van de slimste heb ik de indruk (of doen zich zo voor)
en wimpelen onze vragen naar meer details af met "het is toch duidelijk"...
Moet dit niet gestaafd worden met facturen? officiëlere documenten?
Moet ook de berekening van alle calorimeters, het verbruik van de gas meter zelf en totaal bedrag betaald niet opgenomen worden?
Ik vind veel terug over appartementen waar een Syndicus dit regelt, maar hier is het de beheerder/uitbater van het gebouw.
Heeft er iemand referenties naar wat wel gegeven moet worden?
of zoek ik spijkers op laag water en aanvaard ik wat ze geven?
ter info, de meterstanden kloppen.
water was aan 7,8768€/m³
de calorie-eenheid prijs was 0,0363 €/calorie
alvast bedankt voor de hulp