Mijn vriendin bezit een appartement in Antwerpen op het derde verdiep. Haar slaapkamer is onder het terras van haar boven buren gelegen. Sinds enige tijd kampt mijn vriendin met vochtplekken in haar plafond. De eigenaar boven ons ontkent niet dat dit van zijn terras komt. De terrassen zijn gemeenschappelijk. Als na onderzoek blijkt dat het inderdaad van zijn terras komt dan draait de VME op voor de kosten voor hernieuwen dak buurman want hij beweerd dat dit versleten is.
Echter is er volgende aan de hand. Voor dat mijn vriendin haar bovenbuur het appartement kocht had de vorige eigenaar recht op de roofing zijn terras dikke dal stenen gelegd en zonder spacers eronder. Hierdoor kan de roofing beschadigd zijn. De huidige eigenaar heeft dit appartement dus zo van hem overgekocht en zo gelaten.
Mijn vraag is dus of de VME in dit geval moet opdraaien voor het hernieuwen van de buurman zijn dak ? Of moet de eigenaar dit zelf betalen en zijn brandverzekering aanspreken voor de geleden schade bij mijn vriendin.