#1 , 11 jul 2022 16:06
Ik kocht recentelijk een woning waar nog een PV op rust. 1 van de issues is dat de scheidingsmuren moeten worden opgehoogd, tot 30cm hoger dan het hoogste, aangrenzende dak (dat van mijn buurvrouw)
De buurvrouw zegt dat ze niet instemt met deze werken:
- Dat ik geen toegang mag hebben tot haar dak om deze werken uit te voeren.
- Dat dit haar muur, en haar dekstenen zijn en dat ik er niet mag aankomen.
Er zijn een aantal zaken die de situatie mi wat ingewikkelder maken:
- Voordat de vorige eigenaars mijn achterbouw hebben gezet, heeft de buurvrouw een veranda bijgebouwd. Deze veranda werd gezet in een enkele snel bouwsteen ipv. in steens verband, en volgens ons staat deze uitgelijnd op mijn kant van de scheilijn. (deze ligt in het verlengde van de muur van de gehele woning vanaf de straatkant. We hebben pas het bezetsel afgekapt, en dit is duidelijk te zien. ) Volgens haar echter, staat deze muur volledig op haar perceel, en de schutting die in het midden van deze muur staat bijgevolg, ook. Er is geen registratie van muurovername, maar er is op stedenbouw en in het Felix archief ook geen bouw vergunning terug te vinden voor deze veranda. Ze beweert dat alles vergund is (ze begon hier zelf over, en ik ben het nadien gaan controleren.)
- Het lijkt erop, dat van de gemene muur, haar kant hoger gebouwd is als mijn deel. mijn achterbouw heeft een zadeldak, dat rust op ankers die in mijn deel van die muur zitten, maar de dakgoten lopen blijkbaar tot boven mijn stuk van de gemeenschappelijke muur, waardoor op sommige plaatsen, het uitstekende stuk "gemeenschappelijke muur" aan haar kant lijkt te staan. Ik kan in een holte net onder het dak, haar roofing en pek zien aan mijn kant (net boven waar mijn kant van de muur stopt dus) wat ons doet vermoeden dat mijn dak al lager was dan het hare voordat de verbouwingen aan mijn kant hebben plaatsgevonden, en dat haar achterbouw misschien ooit verhoogd werd. (gezien het gaat om arbeiderswoningen die destijds vaak identiek gebouwd werden.)
Het lijkt me dat historisch gezien er een aantal zaken werden veranderd waardoor er wat onduidelijkheid is over deze scheidingsmuren, maar het lijkt me nog altijd om een "gemene muur" te gaan.
Kan het in dit geval zijn dat het effectief gaat om haar muur en dat ik geen recht heb om deze werken uit te voeren?
Als het toch om een gemene muur gaat, kan ze me dan verbieden hieraan te werken?
Kan de toegang tot haar dak geweigerd worden? (Ladderrecht? )
Ik begrijp in se ook niet waarom mevrouw een probleem heeft met het wettelijk in orde stellen van deze muur, dit komt zowel haar als mezelf ten goede (net zoals de behandeling die ik net liet uitvoeren tegen opstijgend vocht, maar naar eigen zeggen heeft ze hier zelf, geen last van.)
Alvast bedankt