Erfdienstbaarheid van toegang en doorgang voor bakfiets met drie wielen
Geplaatst: 10 mei 2022 21:52
Ik heb een appartement gekocht in een gebouw met een 100tal appartementen. In de kelder onder het gebouw zijn er parkings voor autos en fietsen. Het gebouw heeft geen eigen inrit maar hiervoor dient er gebruik gemaakt te worden van een publieke parkeergarage, die er vlak naast ligt.
De oplevering is nog niet gebeurd.
Die garage is eigendom (via een dochterfirma) van een bouwpromotor. Die heeft het project verkocht aan een andere bouwpromotor. En hij gebruikt nog een ander firma voor de uitbating.
Uiteraard zijn er aktes waar een erfdienstbaarheid van fiets- en voetgangersdoorgang door het parkeergebouw in staat. En uiteraard ook voor de autos. In de akte staat er een omschrijving als
<quote>
De toegang en doorgang mag enkel gebruikt worden door personenwagens, kleine bestelwagens, motorfietsen, bromfietsen, elektrische fietsen, fietsen en in het algemeen alle vervoersmiddelen en eventueel rollend materiaal dat voldoet aan de Algemene voorwaarden van de Uitbating van de Parking Tweewaters (in de mate dat de bepalingen ervan zinvol zijn voor de kavels in kwestie en voor zover ze niet in strijd zijn met de bepalingen van onderhavige basisakte of de deelbasisakte Parking Privaat, met inbegrip van deze over de erfdienstbaarheden van toegang en doorgang) dat eigendom is, gebruikt wordt door en/of tijdelijk geparkeerd wordt met toestemming van de eigenaar van (en/of houder van een zakelijk en/of persoonlijk-gebruiks-recht) met betrekking tot het heersend erf voor zover deze vervoersmiddelen geen rijbewijs C of hoger vereisen. Vrachtwagens, wagens voor ophaling afval of andere zware vervoersmiddelen mogen onder geen enkel beding gebruik maken van deze erfdienstbaarheid. Bovenstaande opsomming is evenwel niet limitatief in dient geïnterpreteerd te worden in het kader van de werkelijke bedoeling en de evolutie in de tijd van techniek en wetenschap.
</quote>
Ik ben uiteraard van mening dat een bakfiets met drie wielen (dat is dus geen fiets maar een rijwiel in Belgie) hier ook onder valt.
De parking heeft twee toegangen:
De toegang voor autos is beschermd door lusdetectoren, slagbomen, nummerplaatherkenning, metalen hekken. Je kan uiteraard ook nog een ticketje nemen en aan de automaat betalen. De technisch verantwoordelijk denkt dat het niet gaat lukken met een fiets omdat die gewoonweg niet gedicteerd wordt.
De toegang voor fietsen bestaat uit een trap met in het midden een fiets goot. Er is een ook een hek, maar dat is enkel beschermd door een code.
Tussen beide ingangen is er een betonnen muur. Je kan dus niet even via de autos omlaag (als je onder de slagboom door geraakt) en dan door het hek van de fietsen.
Er is dus de kafkaiaanse toestand dat je naar de parkings in de kelder kan met een auto of met een fiets met twee wielen, maar niet met een bakfiets met drie wielen....
De rest van de infrastructuur zoals de deuren van de fietsenparkings zien er wel goed uit.
Nu heb ik toevallig een dure bakfiets met drie wielen. Het is helemaal geen goed idee een dergelijke fiets op straat te laten staan (of zelfs te parkeren in het station) in Leuven.
Ik heb al geprobeerd het probleem te leggen bij mijn bouwpromotor door te klagen bij de oplevering van de gemene delen. Maar opeens moet mijn syndicus gaan praten met de andere bouwpromotor.
Ik vindt dus dat mijn fietsenstalling niet geschikt is voor zijn doelstelling zijnde het stallen van fietsen (in casu bakfietsen met drie wielen). Maar blijkbaar zijn ze iets anders van mening. De syndicus is zeer summier in zijn communicatie.
Ze hebben nog niet gevraagd mijn appartement op te leveren. De oplevering van de gemene delen is bezig, maar de aangestelde expert had problemen gevonden......
In het ergste geval moet ik dus proberen via de VME een rechtszaak aan te spannen tegen de eerste bouwpromotor om de installatie aan te passen voor bakfietsen met drie wielen. Maar dit kan wel lang duren.
Enig idee om dit op te lossen....
De oplevering is nog niet gebeurd.
Die garage is eigendom (via een dochterfirma) van een bouwpromotor. Die heeft het project verkocht aan een andere bouwpromotor. En hij gebruikt nog een ander firma voor de uitbating.
Uiteraard zijn er aktes waar een erfdienstbaarheid van fiets- en voetgangersdoorgang door het parkeergebouw in staat. En uiteraard ook voor de autos. In de akte staat er een omschrijving als
<quote>
De toegang en doorgang mag enkel gebruikt worden door personenwagens, kleine bestelwagens, motorfietsen, bromfietsen, elektrische fietsen, fietsen en in het algemeen alle vervoersmiddelen en eventueel rollend materiaal dat voldoet aan de Algemene voorwaarden van de Uitbating van de Parking Tweewaters (in de mate dat de bepalingen ervan zinvol zijn voor de kavels in kwestie en voor zover ze niet in strijd zijn met de bepalingen van onderhavige basisakte of de deelbasisakte Parking Privaat, met inbegrip van deze over de erfdienstbaarheden van toegang en doorgang) dat eigendom is, gebruikt wordt door en/of tijdelijk geparkeerd wordt met toestemming van de eigenaar van (en/of houder van een zakelijk en/of persoonlijk-gebruiks-recht) met betrekking tot het heersend erf voor zover deze vervoersmiddelen geen rijbewijs C of hoger vereisen. Vrachtwagens, wagens voor ophaling afval of andere zware vervoersmiddelen mogen onder geen enkel beding gebruik maken van deze erfdienstbaarheid. Bovenstaande opsomming is evenwel niet limitatief in dient geïnterpreteerd te worden in het kader van de werkelijke bedoeling en de evolutie in de tijd van techniek en wetenschap.
</quote>
Ik ben uiteraard van mening dat een bakfiets met drie wielen (dat is dus geen fiets maar een rijwiel in Belgie) hier ook onder valt.
De parking heeft twee toegangen:
De toegang voor autos is beschermd door lusdetectoren, slagbomen, nummerplaatherkenning, metalen hekken. Je kan uiteraard ook nog een ticketje nemen en aan de automaat betalen. De technisch verantwoordelijk denkt dat het niet gaat lukken met een fiets omdat die gewoonweg niet gedicteerd wordt.
De toegang voor fietsen bestaat uit een trap met in het midden een fiets goot. Er is een ook een hek, maar dat is enkel beschermd door een code.
Tussen beide ingangen is er een betonnen muur. Je kan dus niet even via de autos omlaag (als je onder de slagboom door geraakt) en dan door het hek van de fietsen.
Er is dus de kafkaiaanse toestand dat je naar de parkings in de kelder kan met een auto of met een fiets met twee wielen, maar niet met een bakfiets met drie wielen....
De rest van de infrastructuur zoals de deuren van de fietsenparkings zien er wel goed uit.
Nu heb ik toevallig een dure bakfiets met drie wielen. Het is helemaal geen goed idee een dergelijke fiets op straat te laten staan (of zelfs te parkeren in het station) in Leuven.
Ik heb al geprobeerd het probleem te leggen bij mijn bouwpromotor door te klagen bij de oplevering van de gemene delen. Maar opeens moet mijn syndicus gaan praten met de andere bouwpromotor.
Ik vindt dus dat mijn fietsenstalling niet geschikt is voor zijn doelstelling zijnde het stallen van fietsen (in casu bakfietsen met drie wielen). Maar blijkbaar zijn ze iets anders van mening. De syndicus is zeer summier in zijn communicatie.
Ze hebben nog niet gevraagd mijn appartement op te leveren. De oplevering van de gemene delen is bezig, maar de aangestelde expert had problemen gevonden......
In het ergste geval moet ik dus proberen via de VME een rechtszaak aan te spannen tegen de eerste bouwpromotor om de installatie aan te passen voor bakfietsen met drie wielen. Maar dit kan wel lang duren.
Enig idee om dit op te lossen....