Beste mede-forumleden,
Sedert begin dit jaar ben ik eigenaar van een appartement in een gebouw met 7 mede-eigenaars. De huidige syndicus is 1 van de mede-eigenaars.
De afrekening van de kosten (elektriciteit gemeenschappelijke delen, lift, water, ramenwasser, enz.) gebeurt via kwartaalafrekeningen. Elke drie maanden krijgen wij deze afrekening en schrijven wij het verschuldigde bedrag over naar de rekening van de VME. Daarnaast vraagt de syndicus aan elke nieuwe eigenaar om een 700 euro over te schrijven naar deze rekening. Zij omschrijft dit als werkkapitaal, maar in essentie betreft het een soort van provisie. Elke nieuwe eigenaar betaalt 700 euro bij aankoop van het appartement. Dit geld gebruikt de syndicus om de lopende rekeningen te betalen. Via de afrekening van de kwartaalafrekeningen wordt deze 700 euro telkens opnieuw aangevuld. In de praktijk is elke eigenaar dus 700 euro kwijt tot het moment dat hij zijn appartement opnieuw verkoopt en de volgende eigenaar de 700 euro stort.
De syndicus zegt dat deze regeling ergens in de jaren 70 is afgesproken met de mede-eigenaars, maar heeft geen document/vergaderverslag/... waarin deze regeling zwart op wit staat. Telkens wanneer ik naar meer uitleg vraag blijft de syndicus ook zeer vaag over deze regeling.
Daarom heb ik enkele vragen:
- Wat zijn mijn plichten? Ben ik verplicht om die 700 euro te betalen omdat het in de jaren 70 is afgesproken met de mede-eigenaars (waarvoor geen bewijs meer is)?
- Wat zijn mijn rechten? Kan ik deze regeling in vraag stellen? Zo ja, hoe?
- Kan ik stellen dat ik de 700 euro betaal, maar enkel op voorwaarde dat ik zwart op wit bewijs heb van hoe deze afspraak is geregeld?
- De syndicus is een ouder persoon, het lijkt mij dan ook reëel dat wij over een x-aantal jaar een nieuwe syndicus zullen hebben. Hoe kan ik er zeker van zijn dat ik op dat moment, bij verkoop van het appartement, die 700 euro weer terug krijg?
Alvast bedankt voor de hulp en antwoorden!