buren-klacht over coniferen

louise2
Topic Starter

Re: buren-klacht over coniferen

#16 , 17 mar 2025 13:07

vreemd dat u zich - hardnekkig overtuigd "in uw recht te zijn" - laat intimideren door een brief vd buren.
1) het is een aangetekende brief;
2) bij de vorige bewoners (ex-buren) heeft heel dit 'spelleke' meer dan 3 jaar aangesleept en dat willen wij nu vermijden;
3) ik wens op dit openbaar forum niet in detail te gaan over alles wat hier reeds aan voorafgegaan is bij andere buren, die mogelijk elkaar 'opjutten'.

Veel mensen vinden nu eenmaal dat een tuin er zoals een romantisch schilderijtje moet bijliggen, terwijl wij houden van natuurlijke tuinen; als u begrijpt wat ik bedoel.

bullgod
Juridisch actief: Nee

#17 , 17 mar 2025 13:23

weegt een aangetekende brief inhoudelijk juridisch zwaarder dan per gewone post?
Prietpraat is des duivels oorkussen.

lukasi

#18 , 17 mar 2025 15:55

Verplicht volgens de wet.
Wet verplicht alleen tot bestrijden van invasieve soorten.
Als deze soorten niet in je tuin voorkomen, kunnen ze daar niet op beroepen.

Bomen die ingeplant zijn op minder dan 2 meter van de perceelgrens en ouder zijn dan 30 jaar , worden geacht te zijn vergund door verjaring.
Maar zoals reeds gezegd.
Breng hen op de hoogte van hun schrijven en dat je na inwinnen van juridisch advies hun zal antwoorden.
En dit verplicht je dus niet om te antwoorden; het juridisch advies kan dus zijn : niet antwoorden er is al reeds een uitspraak ten gronde.
Alleen nagaan of er nieuwe bijkomende elementen worden aangehaald;

Reclame

Franciscus

#19 , 17 mar 2025 22:18

Doen wat @Lusaki aangeeft ... geen verdere info geven lijkt me in deze situatie het eenvoudigste.
Dat buren dan (maar) naar de vrederechter trekken ...

louise2
Topic Starter

#20 , 18 mar 2025 10:31

weegt een aangetekende brief inhoudelijk juridisch zwaarder dan per gewone post?
'Juridisch' ? Weet ik niet: daar kunnen de hier actieve juristen misschien op antwoorden?
Maar tijdens mijn beroepsmatige ervaring in boekhoudingsafdelingen werd daar wél zwaarder aan getild.

louise2
Topic Starter

#21 , 18 mar 2025 10:56

Dat is wat ik juist hoop te kunnen vermijden.
Zoals ik al aanhaalde is dit met de vroegere bewoners (ex-buren) meer dan 3 jaar blijven aanslepen.
De moed zakt me in de schoenen als ik eraan denk dat we terug in een soort burenoorlog kunnen terechtkomen.

bullgod

#22 , 18 mar 2025 11:10

u lijkt gevangen te zitten in uw eigen waanideeën.
psychologisch is aangetekend intimiderend.
juridisch betekent het enkel dat de bestemmeling (u dus) moeilijker kan stellen niets ontvangen te hebben.
maar in casu is het niet relevant, want u bent in uw recht, ongeacht of de buur u contacteert middels AS, gewone post of rooksignalen.
en als de buren met u een "spelleke" willen spelen, dan kan u daar niet aan ontsnappen.
reageren van uw kant komt al neer op het spelleke meespelen.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

pho450

#23 , 27 mar 2025 10:40

Dat is wat ik juist hoop te kunnen vermijden.
Zoals ik al aanhaalde is dit met de vroegere bewoners (ex-buren) meer dan 3 jaar blijven aanslepen.
De moed zakt me in de schoenen als ik eraan denk dat we terug in een soort burenoorlog kunnen terechtkomen.
Wil je juridisch advies of relatieadvies? Juridisch heb je hier al voldoende antwoorden gekregen. Wil je de relatie met je buren verbeteren, dan zal je met hen in dialoog moeten gaan. Het is niet omdat je juridisch in je recht staat, dat dit ook de beste oplossing is voor een goede burenrelatie. Het feit dat zowel je vorige als huidige buren klachten hebben, en hier eventueel zelf juridische stappen voor willen ondernemen, zou je toch aan het denken moeten zetten.
Er zijn een heleboel dingen die perfect legaal zijn, maar toch zeer hinderlijk kunnen zijn voor je buren.

louise2
Topic Starter

#24 , 01 apr 2025 18:10

De eigenlijke vraag die ik hier hoopte beantwoord te zien vanuit juridisch standpunt was :
Op welke manier reageer ik het best op het aangetekend schrijven van een buur die vlak naast ons woont?
Ik heb intussen per gewone brief een korte uitleg gegeven en wacht nu op een reactie.
Er zijn inderdaad ook legale dingen die hinderlijk kunnen zijn. Maar dat geldt evengoed voor mijn tuin.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”