Regularisatie appartement 3de verdiep

Kaplan
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Regularisatie appartement 3de verdiep

#1 , 14 nov 2024 21:41

Beste,
Ik woon in een appartement op het 3de verdiep, een gebouw met 4 panden, gelijkvloers, ( handelszaak, verdiep 1 appartement, verdiep 2 appartement, verdiep 3 appartement ).
Mijn pand is niet geregulariseerd, omdat er lang geleden een bouwmisdrijf is gedaan.
Men wil nu het dak vernieuwen, de gemeente heeft dit geweigerd, de gemeente heeft een pv opgemaakt voor het bouwmisdrijf.
Er is contact genomen met de betreffende dienst stedenbouw, men vraagt om een dossier in te dienen, als zijnde, functie wijziging en dak.
Dus 1 dossier, 2 wijzigingen.
De dienst geeft reeds een gunstig advies, het dient dan enkel nog voor de gemeenteraad te komen, die dit goedkeurt.
De mede- eigenaars, van de handelszaak en het 1ste verdiep, en ikzelf zijn hiervan op de hoogte, de mede eigenaar van het 2de verdiep is niet op de hoogte gebracht.
De kosten die dit met zich meebrengen worden op mij verhaald. Een aanzienlijk bedrag.
Het argument is dat men zegt dat mijn appartement een meerwaarde krijgt, dit klopt, feit is ook dat de wijziging van het dak in 1 dossier is, Volgens mij heeft elke mede -eigenaar er belang bij, dat ook de dak functie gewijzigd word, zo heeft elke mede eigenaar er belang bij, en dus ook een meerwaarde van zijn/haar pand krijgt.
Mijn inziens, stel dat er 2 dossiers zouden zijn, één voor functie wijziging van mijn pand, twee, functie wijziging voor het dak, dan is het volgens mij wel logisch dat ik dan de regularisatie van mijn pand volledig voor mijn rekening neem, de regularisatie voor het dak, dient dan bekostigd te worden door elke mede eigenaar, zijnde, ieder zijn aandeel.
Nu betreft het enkel 1 dossier, m.a.w. ( 2 vliegen in één klap). Dat ik hier een voordeel of gunst door verkrijg, is nu éénmaal een gegeven, soms krijgt een mens een voordeel in zijn leven, doch, elke mede eigenaar draagt hier ook de vruchten van, dus laat ik het zo stellen, elke mede eigenaar verkrijgt hier een gunst.
Ik heb een voorstel gedaan om 50% voor mijn rekening te nemen, de andere 50% gedeeld door 3 mede eigenaren, niet gedeeld door ieder zijn aandeel, men weigert dit.
Men heeft zelf aangegeven dat het 1 dossier betreft, waarin 2 wijzigingen worden aangebracht, dan lijkt het mij logisch dat elkeen zijn bijdrage hierin levert, het gaat niet enkel over mijn pand, het betreft hier ook het dak, waarvan elke mede eigenaar, eigenaar is, namelijk het dak is gemeenschappelijk. Volgens de statuten is het duidelijk dat bij wijziging van gemeenschappelijke zaken, gevel, dak, etc... de kosten hiervoor gedragen worden door elke mede eigenaar, zijnde ieder zijn aandeel.
Men had dit anders kunnen indienen, zijnde, 1 dossier voor functie wijziging, 1 dossier voor dak, dan had ik geen keuze.
Het handelspand op gelijkvloers wil binnen bepaalde tijd dit pand verlaten, heel waarschijnlijk willen ze het pand verkopen, daar ook de reden dat men halsstarrig weigert om zijn deel te voldoen, men wil geen kosten meer doen, het betreft voor mij een aanzienlijk bedrag, doch voor de andere mede eigenaren, is het een bedrag onder de 1000 euro.
Graag uw advies,
Mvg, Mr Kaplan.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kaplan
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 nov 2024 21:32

Dag, dit mag afgesloten worden, er is concensus bereikt. Resultaat is dat ik mijn doel bereikt heb, namelijk zoals ik voorstelde om 50% voor mijn rekening te nemen, dat is door alle partijen goedgekeurd, resultaat van mijn betoog, alle partijen kunnen zich daar in vinden, iedereen tevreden, dat is ook steeds mijn inzet in zulke zaken, tot een compromis komen in ieders belang, dat is in de rechtspraak niet altijd het geval, ik ben niet naar een advocaat moeten stappen, wat mijn uiteindelijk nog meer geld zou gekost hebben, resultaat is daarin nooit gegarandeerd, wel in juridische zin, niet het betoog van een advocaat. Mvg, Mr Kaplan

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”