Kersenboom precies op de scheiding

Kevinisch
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Kersenboom precies op de scheiding

#1 , 01 nov 2024 19:31

Hallo,

Ik heb een vraagje i.v.m. een kersenboom die is beginnen groeien op de scheiding. Deze boom heeft mijn betonnen omheining gebroken en duwt mijn klinkers omhoog. (Mijn buur heeft aan zijn kant enkel gras, dus ervaart geen probleem van de boom)

De boom staat ongeveer 40 meter van mijn woning en is precies beginnen groeien op de scheiding van mij en mijn buur. Mijn buur heeft een kersenboom en hieruit is een boom beginnen groeien die ik te laat heb opgemerkt. Ik heb geen problemen met bomen, maar wel als ze mijn omheining en klinkers kapot duwen. Ik wil deze boom verwijderen alleen weet ik niet welke rechten en plichten ik heb. Ruimtelijke ordening zegt dat ik een kapvergunning nodig heb. Echter is mijn buur een extreme natuurliefhebber. Hij gaat nooit toestaan dat ik deze boom kap.

Zijn er andere dingen die ik kan ondernemen? Bestaat er een soort recht dat je een boom wel mag kappen als deze dingen vernield? De boom is ongeveer 4 meter hoog en heeft een stam van 40 cm diameter.

mava105

#2 , 01 nov 2024 19:45

Waarom heb je het zover laten komen? Je kon toch vermoeden dat deze boom ging groeien en groter ging worden. Als buurman niet wil meewerken, zal je via de vrederechter moeten.

Kevinisch
Topic Starter

#3 , 01 nov 2024 21:51

Dag Mava,

Ik heb de laatste jaren heel veel in het buitenland gezeten voor mijn werk. Helaas zat ik de boom pas toen het al te laat was. Wat hangt er mij boven het hoofd als ik de boom kap zonder vergunning?

Reclame

Franciscus

#4 , 02 nov 2024 00:05

U mag sowieso de ondergrondse wortels verwijderen op uw grond.
Als ik tekst goed lees staat de boom OP grond buur en heeft deze hem ook geplaatst.
Als de boom stam op uw grond staat kan u doen wat wettelijk mag.

my_key
Juridisch actief: Ja
Contacteer: Website

#5 , 17 nov 2024 19:20

Art. 3.133 (nieuw) Burgerlijk wetboek: Afstanden van beplantingen

Alle beplantingen moeten minimaal op de hierna bepaalde afstanden van de perceelsgrens staan, tenzij indien partijen hierover een contract hebben gesloten of indien de beplantingen al meer dan dertig jaar op dezelfde plaats staan of indien ze tot de openbare wegen, wateren en hun aanhorigheden behoren.
De in het eerste lid bedoelde afstand bedraagt voor bomen die minstens twee meter hoog zijn, twee meter te rekenen vanaf het midden van de voet van de boom en voor de andere bomen, struiken en hagen een halve meter. De nabuur kan de snoeiing of rooiing eisen van de beplantingen die op een kortere afstand zijn aangebracht, tenzij de rechter van oordeel is dat zulks rechtsmisbruik uitmaakt. De rechter houdt bij dat oordeel rekening met alle omstandigheden van het geval, met inbegrip van het algemeen belang.
De nabuur kan zich evenwel niet verzetten tegen de aanwezigheid van beplantingen die niet hoger reiken dan de afsluiting tussen de percelen. Gaat het in dat geval om een niet-gemene afsluiting, dan heeft de eigenaar het recht deze als steun voor zijn beplantingen te gebruiken.

Bovendien kunt u zich op overmatige burenhinder/het verstoren van het evenwicht tussen naburen beroepen voor de schade aan de oprit en - voor zover dit redelijk is en er bv. geen andere schadeoorzaken zijn - herstel van deze oprit aan de voorafbestaande toestand (zijnde de toestand voor schade door de boomwortels) vragen.

lukasi

#6 , 18 nov 2024 09:57

Een boom met een stamdiameter van 40 cm ??
Die heeft een stamomtrek van cc 125 cm op 1 meter hoogte ten opzichte van het maaiveld
Wat wijst dat deze boom al meer dan 30 jaar oud is .( 1 cm diameter komt overeen met ongeveer 1 jaar )

Met andere woorden: de 30 jarige verjaring is hier van toepassing en je kan je niet baseren op de wetgeving waarbij NIEUWE aanplant op 2 meter van de scheiding moet staan.

Ook iets wat frappant is: een boom met een stamomtrek van 125 cm en een diameter van 40 cm maar een hoogte van 4 meter is niet normaal.
Meestal is een boom ( zelfs een kerselaar) met die parameters cc 8-10 meter hoog.
Wat doet vermoeden dat die af en toe al gesnoeid is.

Een tip die ik wil meegeven: zorg er voor dat je de juiste naam van die boom weet.
Kerselaar is een algemene benaming voor prunus soorten en in die groep zitten ongeveer een 430 soorten. Gaande van de eetbare kersen ( geven geen nakomelingen met worteluitloper of zaad) tot sierkersen ( idem) als wilde kerselaars ( wel vermeerdering door zaad)

Je hebt in deze groep van 65 soorten geen invasieve soort die bestreden moet worden.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”