vocht id gemeenschappelijke muur

Daffie
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

vocht id gemeenschappelijke muur

#1 , 13 okt 2024 19:07

Sinds begin januari zit ik met een vochtige muur, dit is de gemeenschappelijke eensteensmuur met de buurman. Uiteindelijk blijkt het grote probleem dat beide daken en dus ook de gemeenschappelijke goten aflopen in 1 punt ipv naar achter. Bij teveel water loopt het daar over en de waterdichte slap zit niet hoog genoeg bij de buur (de houten steunbalk is al helemaal doorgerot). De gemeenschappelijke goot kan niet gesplitst worden zonder ook een stuk van de daken aan te pakken.
Ik heb reeds voorgesteld aan de buur om dit probleem aan te pakken, maar dit weigert hij. Binnen een goed jaar wil hij het huis verbouwen en eigenlijk geen grote kosten meer doen dus dat is de afvloeiing veranderen is geen optie.
Dan had ik voorgesteld om enkel de goot aan te pakken, maar dit wil hij ook niet. Zijn dak is in zo'n slechte staat dat dit moet meegenomen worden en die extra kosten ziet de buurman ook niet zitten.
De brandverzekering van beide partijen zijn reeds eind augustus geweest en alle partijen waren het erover eens dat het probleem bij hem lag, wanneer het teveel regent, loopt het langs zijn dakpannen naar binnen en die slap van de goot komt te laag waardoor het daar overloopt en via de draagbalken/muur in de gemeenschappelijke muur loopt.
Voor de buurman niet zo erg aangezien hij die kamer niet gebruikt zegt hij en hij die maar gewoon laat beschimmelen. Zijn brandverzekering heeft hem gezegd om dit asap in orde te brengen.
Nu zijn er reeds werkmannen komen kijken van de buur, maar een concrete datum weet ik nog altijd niet. De buur verwacht ook dat ik thuisblijf tijdens die werken. Ze kunnen volgens hem niet door zijn kleine zolderraam en hij wil de werken die hij reeds gedaan heeft in die goot aan zijn kant, hij heeft liever dat ze daar niet op moeten lopen.

Na een heel verhaal heb ik dus enkele vragen:
- kan de buur eisen dat ik thuisblijf voor de werken, zelf zal hij hier niet op aanwezig zijn (ik moet dus een dag onbetaald verlof nemen, ik heb geen verlof meer over dit jaar)
- de reden vind ik wat flauw: een te klein zolderraam en hij wil niet dat ze over zijn reeds herstelde stuk lopen. Maar ik heb water binnen. Er kan ook een stelling langs zijn kant gezet worden maar dan moeten ze idd door zijn goot lopen en dat wil hij liever niet
- wat kan ik nog doen om dit proces te versnellen? Ik ben vooral bang dat hij het te koop zal stellen en niets zal zeggen over de waterschade. Het huis maanden leeg zal staan en ik met de miserie zal zitten.
- ik heb nog eens een mail gestuurd naar mijn brandverzekering om te melden dat er nog geen verdere stappen zijn ondernomen en of ze dit nog eens willen doorgeven aan zijn brandverzekering.

Alvast bedankt voor jullie hulp,

mvg
Daphne

mava105

#2 , 13 okt 2024 20:14

Laat een advokaat een aangetekende brief sturen om hem aan te manen dringend de werken uit te voeren. Als dat niet helpt, is er nog de VR.

Daffie
Topic Starter

#3 , 31 okt 2024 16:58

Ik kreeg ondertussen mijn buur te pakken, aangezien er nog steeds water in de muur staat.
Bij de aanleg van het dak door de vorige eigenaar zou de waterdichte slap niet hoog genoeg geplaatst zijn onder zijn pannen.
Volgens zijn brandexpert, kan hij deze kosten verhalen op mij.
Klopt dit? Ik heb nergens facturen of plannen gekregen van de vorige eigenaar.

Kan ik hiervoor de vorige eigenaar in gebreke stellen? Deze heeft altijd beweerd dat hij nog nooit vocht heeft binnen gehad.

De dakstructuur aanpassen en de gemeenschappelijke goot aanpassen is geen optie aangezien de buur zo min mogelijk kosten wil maken.

Dank je wel voor jullie antwoord

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”