hallo,
hopelijk kunnen jullie mij aan een piste helpen,
Sedert 16 jaar ben ik vrijwillig syndic in een klein gebouw met 4 mede-eigenaars, waarvan ik 1 ben. Elk jaar wordt mijn mandaat door de vme verder bevestigd tijdens onze vergadering. we hebben bewust voor een vrijwillig synidc gekozen omdat de verstandhouding zeer goed is. Alle zaken werden in volle consensus aangepakt. Een syndic betalen beschouwden we als een overbodige kost.
Ik heb mijn appartement verkocht en voorzie een verhuis in februari 2025.
Tot vorige maand liep er een procedure voor een bouwovertreding voor de herbestemming van ons gebouw, de gunning is positief met voorwaarden.
Die voorwaarden moet de nieuwe syndic opnemen.
en hier komt het vervelende : geen enkele andere eigenaar wil de vrijwillege syndic mandaat overnemen.
Dus zullen we naar een professionele syndic moeten gaan. Gezien ik het gebouw verlaat, lijkt mij het niet logisch dat ik deze ga aanstellen. De nieuwe eigenaars moeten daar hun zeg in hebben. De kosten zullen tenslotte voor hen zijn. De andere eigenaars laten zich niet horen of zien tot de syndic die moet aangesteld worden.
Mijn vragen :
1. ik sta in het KBO als syndic van de vme, hoe kan ik dit laten aanpassen ? wat is de geijkte weg?
2. kan ik de nieuwe kopers betrekken bij de keuze van syndic? de definitieve verkoopsovereenkomst zal in jan 2025 getekend worden gezien de registratierechten dan naar 2% gaan. er staat een nieuwe vme vergadering in februari,maar dan ben ik al weg en ik zou dit dan allemaal achter de rug hebben.
3. hoe vind ik een syndic? internet staat vol met syndics die zichzelf de helem in prijzen , maar daar ben ik een beetje bang voor. Ik hoor al te vaak dat een syndic meer miserie is dan een oplossing. welke selectie crieria moet ik in de gaten houden ? vnl met de werken die moeten uitgevoerd worden voor de gunning van herbestemming
de verstandhouding tussen mede-eigenaars is altijd top geweest, ik wil dit dan ook netjes doorgeven.
met dank voor jullie input